Har du koll på balansen?

balansva%cc%8ag

Jag har sedan en tid tillbaka läst en hel del näringslära och lärt mig ett och annat som jag tidigare inte hade någon som helst aning om. Här ska jag skriva om fettsyror och speciellt fettsyrorna Omega-3 och Omega-6. Ju mer jag läser på om de här inser jag hur viktigt det är att vi har en bra balans mellan dem. Något Livsmedelsverket inte anser, vilket jag blir vansinnigt förvånad över. På deras hemsida finns att läsa:

”När det gäller omega-6 diskuteras det om omega-6-fett skulle kunna öka risken för inflammatoriska sjukdomar. Den forskning som finns tyder på att det inte är så. I studier där man tittat på människors intag av olika mängder omega 6-fett ser man generellt ingen koppling mellan intaget av omega-6 och markörer för bland annat inflammation. I vissa studier har man tvärtom sett att omega-6 skyddar mot inflammation.”

Omega-6 är en livsnödvändig fettsyra som vi inte kan producera själva. Vi behöver den för att starta inflammationer och sätta igång immunförsvaret när vi råkar ut för en skada eller infektion. Men sedan måste något annat till för att inte inflammationen ska ta över och bli kronisk. Här är ett klipp som förklarar det hela på ett pedagogiskt sätt.

Jag behöver inte googla särskilt länge på ”omega-3 omega-6 balance”, ”omega-3 omega-6 ratio” eller ”omega 6 inflammation pubmed” för att inse att Livsmedelsverket inte har koll på det här. Det finns forskare runt om vårt jordklot som har tittat på det här och kommit fram till att vi behöver ha en balans mellan Omega-6 och Omega-3 som är så jämn som möjligt. Jag länkar till några av de forskningsrapporter jag hittat här:

Det finns massor med rapporter att läsa för den hugade.

”Jag lagar mat från grunden och äter varierat”

Så säger många, även jag. I vår familj äter vi lax minst en eller två gånger i veckan. Lax och andra feta fiskar innehåller ju mycket Omega-3. Trodde jag. Den lax som är lättast att få tag i är odlad i Norge och enligt Forskning och framsteg matas den odlade laxen med föda som upp till hälften består av soja, majs, raps, gluten från vete och solros- och linfrö. Och vad innehåller de här råvarorna? Jo, massor av Omega-6. Det vill säga laxen vi lättast får tag i är inte vad vi tror att den är längre.

Kossorna får kraftfoder – Omega-6-rik. När jag googlar på innehåll på kraftfoder för höns kommer jag till sajter som säljer det och i innehållsförteckningarna är det inte sällan solrosfrö och soja i det – saker som är rika på Omega-6. Äter vi svenskt kött äter vi djur som ligger på en Omega-6 – Omega-3-balans på 10:1-15:1 – alltså 10-15 gånger mer Omega-6 än Omega-3. Inte heller djuren är vad de var för en sisådär 60-70 år sedan. Och vi blir alla vad vi äter.

Så att äta varierat och att laga mat från grunden räcker inte för att vi ska få i oss rätt näring längre.

Så hur ska man göra då?

Omega-6 är superlätt att få i sig. Den har en egenskap att den håller länge, den härsknar inte så lätt – till skillnad från Omega-3 som har lätt för att härskna. Och vi behöver inte fundera på om vi får i oss tillräckligt av Omega-6, faktum är att vi får i oss betydligt mer än vi faktiskt behöver. Det knepiga är att få i oss tillräckligt med Omega-3. Det går inte att få i sig tillräckligt genom att äta varierat med de råvaror vi har tillgång till i våra matbutiker.

Jag har kommit fram till att vi behöver äta kosttillskott med Omega-3. På marknaden finns en uppsjö av de här och alla är inte bra. Det är EPA och DHA vi behöver och det återfinns i fet fisk som levt i det fria i kallt vatten. Eftersom det är så svårt att få tag i – och vi skulle behöva sätta i oss omkring 2 kg vildfångad fet fisk i veckan för att råda bot på Omega-6-överskottet vi får i oss – måste vi hitta en bra Omega-3-olja. Forskare pratar om att det är en stabil fiskolja vi bör äta och med stabil menar man att den har antioxidanter i sig. Det har de feta fiskarna naturligt i sig, men då man renar oljan från gifter och fiskproteiner renar man dem även från de här antioxidanterna. En stabil Omega-3-produkt kombinerar fiskoljan med antioxidanter, till exempel från högvärdig olivolja. Är den stabil håller den också längre innan den härsknar. Äter du en Omega-3-produkt och upplever att du ”rapar fisk” äter du en produkt som skadar dig mer än gör nytta. Den är redan härsken. En frisk olja/kaspel ska inte smaka eller lukta illa. Vissa produkter härsknar innan kroppen hunnit ta upp vad den ska ta upp – du har kastat pengarna i sjön därmed.

För att hitta rätt produkt ska du söka efter någon som ger dig höga halter av EPA och DHA, blandad med en bra antioxidant och gärna också D-vitamin. Då har du förmodligen hittat en som fungerar bra. Jag har googlat och studerat ett antal olika produkter på marknaden, den sammanställningen hittar du här.

Håll utkik här! Jag kommer att skriva mer i det här ämnet och snart kommer ett inlägg om varför det är viktigt med den här balansen.

Läs också:

Blockerad på Facebook

Facebook har gemenskapsregler för att vi alla ska kunna känna gemenskapen i nätverket. Det är ju bra, kan man tycka! Men det blir väldigt konstigt då de här reglerna slår helt tokigt! Jag ska visa lite olika exempel på bilder som inte tillåts på Facebook här. (OBS! Jag vet inte om exakt de här bilderna blivit blockerade, eller ens publicerats på FB. Men jag vet att liknande bilder har blivit det. Bilderna har jag googlat fram, var de publicerats skriver jag i bildtexten)

  • Personer av samma kön som kysser varandra

    Två män som kysser varandra

    Källa equlizer.se

  • Kvinna som ammar sitt barn

    Ammande barn

    Källa alltomforaldrar.se

  • Bild på stark kvinna som kämpar mot bröstcancer

    Charlotta Lundgren är en krigare mot cancer

    Charlotta Lindgren, Vindeln, har kämpat mot bröstcancer. Foto: Maria Westling, bild har publicerats i flera medier.

Och det är när folk har publicerat artiklar på Facebook som handlar om Charlotta Lindgren från Vindeln, som själv blev blockerad på Facebook när hon delade bilden på sig själv, som de blivit blockerad på Facebook:

Själv har jag delat tre artiklar som handlar om det här. Först togs artiklarna bort av Facebook med den här motiveringen:

fb-2

Idag delade jag den tredje artikeln i det här ämnet, den där vi får läsa om Babek Toloe som stöttar Charlotta Lindgren, och då valde nätverket att blockera mig i 24 timmar.

jag-a%cc%88r-blockerad

Vad är det då som tillåts att publicera på Facebook?

Jag är inte blockerad helt, jag kan surfa runt på Facebook, men jag kan inte skriva eller gilla något. Så jag har sökt lite på bröst, breast, titts, ass och butts och hittade följande bilder som ligger ute, allt är skärmdumpar från Facebook under eftermiddagen idag:

butt butt-clevage fuck-my-ass fo%cc%88rla%cc%8at-vad-sa-du-jag-ta%cc%88nkte-pa%cc%8a-bro%cc%88st saveed-pussy-ass-fuck

Alltså jag tycker att det känns väldigt konstigt med vad som är tillåtet och inte tillåtet på Facebook. Så jag skrev till dem ner mina åsikter. Ärligt talat vet jag inte om någon människa överhuvudtaget kommer att läsa det, jag antar att det är någon robot som har spärrat just den här bilden på Charlotta Lundgren, krigaren.

Här är mitt meddelande till Facebook:

Hej!
Jag anser att ni gjort ett misstag när ni blockerat mig, Charlotta Lindgren från Vindeln, Bröstcancerfonden, Folkbladet Västerbotten och några andra. Orsaken till att vi blockerats är för att vi delat bilden på/artiklar om Charlotta Lindgren från Vindeln där hon på sin gravida mage skrivit ”Jag är en krigare” och hon visar upp sin kropp där ena bröstet är bortopererat pga bröstcancer. Det här är inte en sexistisk bild, det är inte en bild som är ”porrig”. Det är en stark bild på en stark kvinna.

Män har i den här vevan lagt upp bilder på sina mansbröst och uppmanat folk att anmäla bilden, de bilderna har inte tagits bort av er. I grupper, som har uttalat rasistiska åsikter, har brott uppmuntrats – de har inte tagits bort, trots massanmälningar. Bilder som är uttalat sexistiska får ligga kvar. Men inte en bild på en krigare mot cancer. Jag anser att det är helt fel tänk från er. På grund av att jag delat texter om det här är jag nu blockerad i 24 timmar. Gör om, gör rätt!

Det tar sig ute på Norrbyskär

Jag har skrivit tidigare om hur vi arbetat med trädgården ute på huset vi har på Norrbyskär. Den intresserade kan läsa på taggen ”Norrbyskär” på den här sidan. Det är så roligt att se förändringen och nu börjar det arta sig rätt bra! Vi har snart gjort ett år ute på ön och mycket har hänt. Det börjar se rätt så städat ut! Även om vi fortfarande har en hel del ved kvar att klyva och även hitta på något sätt att förvara densamma. Vedboden är full och jag tror inte att hälften ens är klyvd. Vi jobbar på den saken också🙂

IMG_5553 IMG_5554

Först har vi trädgårdslandet som såg ut som en äng för ett år sedan. Vi har inte riktigt orkat med att odla så mycket men lite prunkar det i alla fall! Av grannen fick jag några sättpotatisar, gurkört, gräslök och oregano. Själva har vi satt squash, mangold och sockerärtor. Persilja sådde vi, men upp kom endast några få kvistar.

IMG_5530

Vi har även byggt en trädgårdskompost. Tidigare ägare har haft en ”slänghög” längre ner på gräsmattan. Under årtionden har det slängts lite allt möjligt där. Det känns bättre och snyggare att ha det mer samlat. Badkaret har vi låtit stå kvar, i den växer det fina liljor och när gräset runtom blev klippt tyckte vi att det var rätt snyggt! I pallkragen mellan komposten och badkaret har vi en så kallad ”jordfabrik”. Vi komposterar vårt matavfall med en metod som heter Bokashi. Läs mer om det här och här. Det ska bli väldigt intressant att se hur det går!

IMG_5531Så kommer vi till delen av trädgården där vi fällde de där tio träden. Det var som ett mörker här förut. Idag är det öppet och fint och solens strålar kommer till oss om morgnarna. Som vi har rensat och sorterat kvistar i olika högar! Som vi har sågat upp stockar i bra längder! Som vi har klyvt ved! Som vi burit och krattat. Det artar sig som sagt!

IMG_5534

Sett från ett annat håll, uppifrån trädgårdslandet. Såhär såg det ut tidigare då poppeln stod kvar. Och efter det att vi fått träden fällda såg det ut såhär på samma ställe.

IMG_5535

Nu ser man även Röda Villan, tidigare stod här en enorm poppel som var mer död än levande. Under förra sommaren hade den bara bruna löv och vi upptäckte att stammen var väldigt ihålig då vi hade tagit ner den.

IMG_5540

Men att tro att man kan ta makten över naturen är bara naivt. Träden vill inte döden dö. De vill leva. Inte endast i den här stubben, det kommer skott över hela gräsmattan. Men skam den som ger sig!

IMG_5539

Och det här med att måla fönster, det tar vi ett annat år. En granne kom förbi häromdagen och frågade om vi räknat hur många rutor vi har. Nej, svarade jag. Han konstaterade lite torrt: ”Det är 140 stycken och alla måste nog kittas om”. Som sagt, ett annat år får det bli!🙂

”Du ska göra det du gör”

Jag har ju tidigare skrivit att jag i vintras bröt mitt ben när jag skulle åka slalom. Skadan heter medial tibiakondylfraktur och innebär i princip att jag haft flera frakturer i mitt knä och ner längs skenbenet. I slutet av april skulle jag sluta använda ortosen och fick även ett träningsprogram. Det gick bra till en början, men sedan en dryg månad tillbaka har jag känt att det är svårt att inte överbelasta. Det behövs nästan ingenting för att det ska kännas konstigt. Idag har jag träffat ortopeden igen. Han sa att det inte är någon fara alls.

Det träningsprogram jag fick av sjukgymnasten innefattar mycket instabil träning. Och det kan nog vara så att det är därför som jag får ont nästan direkt, en massa småmuskler ska användas för att knät ska bli bra. Läkaren frågade mig hur jag helst tränar – body pump och cykling, sa jag. ”Du ska göra precis det du vill, du kan också ut och löpträna”, sa han. Det senare känner jag inte så mycket för, men det var skönt att få höra att det jag känner i knät är fullt normalt! Att det är så och att det bara är att acceptera faktum.

Sedan kom vi till det där mindre roliga att få höra. I och med att jag har haft ett rejält trauma i knät så kommer jag mycket lättare att få artos… Kanske har det redan börjat och att det är det jag känner av.  Jag ska försöka mota Olle i grind och strunta i att jag tycker att det känns lite överbelastat. Nu ska jag ut och promenera mer, något jag varit lite rädd för den senaste månaden. Jag ska klippa gräsmattan, jag ska röra mig.

Jamen då kör vi då!

Jag manar till källkritik

Just nu snurrar det runt en text på Facebook där det står:

Alla era poster kan bli offentliga imorgon. Även de budskap som har tagits bort eller bilderna inte tillåtet. Det kostar ingenting för en enkel kopiera och klistra in

Bättre sent än aldrig är rätt. Kanal 13 nyheter pratade just om denna förändring i facebook är integritetspolicy. Jag ger inte facebook eller någon enheter associerade med facebook tillstånd att använda mina bilder, information eller tjänster, både tidigare och kommande. Genom detta uttalande meddelar jag facebook att det är strängt förbjudet att lämna ut, kopiera, distribuera, eller vidta andra åtgärder mot mig på grundval av denna profil och / eller dess innehåll. Innehållet i denna profil är privat och konfidentiell information. Kränkningen av privatliv kan straffas enligt lag (ucc 1-308-1 1 308-103 och romstadgan).

Observera: facebook är nu en offentlig institution. Alla medlemmar måste skriva en lapp så här. Om du vill kan du kopiera och klistra in den här versionen. Om du inte publicerar ett uttalande minst en gång kommer det att vara taktiskt tillåter användning av dina bilder samt informationen i profilen statusuppdateringar. Inte delar.

Jag vill mana till källkritik här.

  1. Har du någonsin hört talas om Kanal 13 nyheter?
  2. Vad är ucc 1-308-1 1 308-103 och romstadgan? Går det att googla?
  3. Hur känns språket i texten?
  4. Känns det rimligt att de som delar den här texten kan få egna villkor med det enorma nätverket Facebook är?

Känns endast en av punkterna ovan lite konstig är det skäl nog att inte dela vidare. Känns fler konstiga – ännu större skäl att inte dela.

Det är spam. Texten är till för att skapa oro. Dela den inte vidare. Den dagen du skapade ditt konto på Facebook godkände du användarvillkoren. Skulle de ändras så skulle Facebook själva meddela det.

Tips!

Viralgranskaren

Följ ViralgranskarenFacebook och på Twitter. Där finns mycket bra att hämta om man känner sig osäker. En text de skrivit om just det här jag skriver om nu kan man läsa här. Där står till exempel att läsa:

Kan du som privatperson göra något för att förhindra vilka uppgifter Facebook äger om dig? Ja, Snopes listar i sin artikel om statusuppdateringen några alternativ:

  • Undvik att skaffa dig ett konto på Facebook.
  • Förhandla fram ett eget bilateralt avtal dig och Facebook emellan.
  • Pressa Facebook att ändra sina regler genom deras Site Governance-sida.
  • Radera ditt konto på Facebook.

Hämtar mat i skogens skafferi

Vi har åkt ut en sväng till vårt sommarhus och den här gången ska vi inte bära något och inte gräva något. Ute regnar det lite, så vi softar lite. Eldar i spisen. Skruvar upp en och annan hylla.

Under förmiddagen tog jag på mig handskar, med mig en kasse och en sax och plockade in nässlor.

Nässlor i skogen

Här ute är de fortfarande spröda och fina. Snabbt plockade jag ihop en kasse. I ugnen försöker jag nu torka en del på en plåt, det vi ska ha i risotton i kväll har jag förvällt och resten har jag lagt på ett lakan. Jag ska förvälla en del, torka en del.

Nässlor på lakan

Det här med att torka nässlor är något jag inte tänkt på innan, men när jag googlat har jag hittat massor med tips. Torkade nässlor kan man strö över frukostfilet, använda som nässelte, i bröd, matlagning. En tesked nässelpulver per dag täcker dagsbehovet av C-vitamin! Jag tänker att om man torkar dem behåller man de mesta näringsämnena också. Och näringsämnen finns det gott om i de här ogräsväxterna!

Fakta nässlor

Jag tog en skärmdump från Hälsosidorna.se där det står massor om olika örter och kryddor och deras egenskaper. Läs även här på Matkalkyl.se. Jag känner mig rik då jag helt gratis kan plocka en kasse vitaminer och mineraler samtidigt som jag får en dos av frisk luft och dagsljus.

Här är mer tips på vad man kan göra med nässlorna.

Förvällning av nässlor

• Skölj nässelskotten väl i flera vatten så att all sand försvinner. Ta bort grova stjälkar, eventuellt rothår eller gräs som kommit med av misstag.
• Koka upp 1 liter vatten med 1-2 tsk salt (till 1 liter nässlor). Lägg nässlorna i det kokande vattnet, låt dem få ett uppkok.
• Sila de förvällda nässlorna i en trådsil, pressa ur det sista vattnet.
• Hacka de förvällda nässlorna och använd dem direkt eller frys in dem i små platta paket.

Torkning av nässlor

• Bred ut nässlorna på ett lakan som läggs på en varm, torr och välventilerad plats.
• Vänd bladen dagligen så att torkningen blir jämn.
• Du kan också breda ut nässlorna på en plåt och torka dem i ugnen på ca 50 graders värme med ugnsluckan på glänt – då torkar de på några timmar.
• Dra av bladen från stjälkarna så snart de är torra och frasiga. Får de sitta för länge pulvriseras de.
• Förvara dem i lufttäta burkar. Gärna mörkt.

Ta hand om dig

Jag har funderat mycket kring hur jag mår och hur människor i min omgivning mår. Via Facebook får jag veta att det är mycket pollen ute nu av de som är allergiska, andra har drabbats av flera förkylningar under vintern och våren, några har ont i leder och muskler, vissa har problem med ont i magen. Själv är jag en person som drabbats av depressioner fram och tillbaka de senaste åren. Jag tror att vi påverkas av vad vi stoppar i oss och hur vi rör på oss.

Vi ska unna oss saker men det är sällan en bit morot vi ska unna oss. Eller ett träningspass. Nej, det är ett glas vin vi ska unna oss. Eller en läsk. Eller bulle. Eller liknande. Efter träningspasset.

Jag har också märkt att det finns personer som vill unna sig ”god mat”, även om de kanske inte alls tål den. De lagar och äter den här maten eller stoppar i sig gobiten men sedan gör deras mage ännu ondare och vissa får till och med kramper och måste sitta länge på toaletten efter en sådan här måltid. Det är heller inte ovanligt att människor inte unnar sig lunch i lugn och ro utan köper en macka eller en korv och äter den i bilen på väg till nästa möte.

Jag förstår inte varför man väljer det här. Varför inte välja bort det man inte mår bra på? Varför välja att må dåligt istället för bra?

Sjukdomar till följd av vår livsstil ökar allt mer: åldersdiabetes, högt blodtryck, höga kolesterolvärden, demens är exempel på sjukdomar som kryper ner i åldrarna och det känns inte riktigt så bra. Jag tror att man kan ta makten över sitt eget öde genom att se till att få i sig rätt saker och vardagsmotionera mer. Men det är banne mig inte lätt idag även om man lagar mat från grunden med schyssta råvaror!

  • Den fisk vi oftast äter och lättast får tag i är odlad och den odlade fisken får mycket Omega 6 i sin mat, vilket gör att vi får i oss mer av den fettsyran än den vi vill ha – Omega 3 som fisken egentligen har. Vi har fått lära oss att ”vi blir smarta om vi äter mycket fisk”, men med en fisk som är matad med Omega 6 gäller inte det på samma sätt som förr i tiden. Fisken är inte längre sig själv, kan vi säga. Omega 6 startar inflammationer, Omega 3 släcker dem. Jag har läst texter av fettsyraforskare som säger att vi borde se depressioner och allergier som inflammatoriska sjukdomar snart.
  • Korna, grisarna, hönsen lever idag inte ute i samma utsträckning som de gjorde förr och får i sig den mat de vill ha. Istället får de de kraftfoder – som innehåller Omega 6 – vilket gör att vi får i oss mer Omega 6 än vi behöver.
  • Frukt och grönsaker mognar i kartonger på en båt och inte längre i solen, vilket gör att näringsämnena vi vill få i oss inte riktigt finns där. Jorden vi odlar våra grönsaker i är inte heller lika näringsrik som den var förr, konstgödsel måste till för att få okej skördar, vilket utarmar jorden på sikt och grönsakerna får inte den näring de ska ha. Idag måste vi äta 4 morötter för att få i oss samma näringsämnen som en morot gav oss på 40-talet, för att nämna ett exempel.

Något är snett, känner jag ju mer jag läser in mig i näringslära. Visst vore det underbart om vi kunde få i oss vad vi behöver genom att äta varierat enligt kostcirkeln, som vi blivit matade med hela våra liv. Men idag kan vi inte det och det är ledsamt.

Det senaste halvåret har jag förstått det här och det var motvilligt som jag började tillföra tillskott till den mat jag äter. Idag gör jag det inte motvilligt längre för jag mår så ofantligt mycket bättre idag än jag gjorde för bara ett halvår sedan! Jag började med antidepressiv medicin för ett drygt år sedan, först idag mår jag så bra som jag ska må. Först idag är jag den Erika jag ska vara. Jag har alltid haft svårt att somna, idag somnar jag nästan direkt jag lägger mig. Jag sover gott hela nätterna. Jag vaknar pigg och känner mig fräsch hela dagen. Jag trodde inte att jag kunde må såhär, men det gör jag och det enda jag förändrat under det här halvåret är att se till att jag får i mig vad jag behöver.

Igår läste jag inlägget ”Jag är emot och för kosttillägg” av Jerry Brännmyr, som är tränings- och rehabiliteringscoach. Jag tycker det är väldigt nyanserat och bra.