En månad med helbensgips

Idag är det precis en månad sedan jag fick ett felskär i skidbacken och skidan inte löste ut. Vansinnigt dråpligt, måste jag säga! Det var säsongens andra åk, i mitten av backen gick mitt ben av… Uppe i Kittelfjäll, där vi var, fanns en krycka (som var lite för kort) att låna. Min man fick vara den andra kryckan och det gjorde vansinnigt ont att förflytta mig. Värst var när jag under hemresan behövde gå på toaletten i Lycksele och då endast hade honom att stödja mig på. Det var ett rejält träningspass att hoppa från bilen till toaletten på macken!

Väl på akuten i Umeå konstaterades det att jag fått en så kallad tibiakondylfraktur. Skenbenet har fått en längsgående fraktur på ungefär 9 cm. Jag har skelettröntgats, gjort en datortomografi och även magnetröntgats. Tack och lov fick jag endast en fraktur och inte också att korsbanden lossnade! Korsband och muskler är visserligen utslitna, men sitter fast lite i alla fall. Miniskeln sitter fast på ett av två ställen.

Sedan 7 februari har jag haft lite olika gips.

IMG_4701

Först en gipsskena…

IMG_4720

…sedan fick jag helbensgipset. VILKEN SKILLNAD! Det här var min födelsedag och smärtan försvann helt. Värktabletterna behövdes inte längre.

IMG_4752

Benet krympte så det blå gipset blev för stort – den här gången fick jag det här piffiga gipset! 🙂

IMG_4805

Benet fortsätter att krympa, i onsdags fick jag ett rött. Jag har varit lite nyfiken på hur mycket mitt ben krymper så i onsdags mätte jag omfånget på låret.

I dag, en halv vecka senare, har det krympt ytterligare…

Mitt friska ben är 5 cm större i sitt omfång. I morgon ska jag byta gips igen.

Jag bävar för hur det kommer se ut den dagen jag blir gipsfri och får börja träna! Dottern är orolig och tycker att jag måste börja äta onyttigt. ”Mamma, du är ju redan så smal! Förstår du hur litet ditt ben kommer bli? Jag är på riktigt orolig, mamma!”

Den 23 mars ska gipset bort och jag kommer få en knäortos. Tror tyvärr inte att jag då får börja träna. Jag antar att de kommer att i sakta mak försöka böja på knät till att börja med. Jag kommer att skriva en del om min rehabträning då jag sätter igång med det.

(Det här är mitt inlägg 6/100, dag 6 i bloggutmaningen #Blogg100)

5 thoughts on “En månad med helbensgips

  1. Ping: ”Du ska göra det du gör” | Erikas tankar om saker

  2. Ping: Att komma tillbaka efter helbensgips | Erikas tankar om saker

  3. Ping: Rehabträning #2 | Erikas tankar om saker

  4. Ping: Tankar kring muskler | Erikas tankar om saker

  5. Ping: Låret försvinner! | Erikas tankar om saker

Kommentera

