Massage är så mycket mer än en stunds avkoppling

”Jag har så ont i mina axlar, kan du massera mig lite?” 

Jag är snart klar massageterapeut och under den här utbildningen har jag lärt mig en mängd nya saker, vilket är både roligt och har varit ögonöppnare för mig. Jag har tidigare tänkt att massage visst är bra, men också något av en lyx. Att det innebär att man får en stund i tysthet i ett mysigt rum med vilsam musik, tända ljus och kanske lite eteriska oljor. Men massage är så mycket mer än så!

Jag har lärt mig att kroppen och även själen mår bra av massage. Bara det här med beröringen ger väldigt goda effekter på vårt välmående när oxytocinet frisätts och vi kommer ner i varv.

Men massagen kan också lindra, och till och med se till att man kan bli av med, rätt besvärliga problem. Att vi har ont i våra axlar behöver inte alls ha med axlarna att göra. Det verkliga problemet sitter förmodligen någon annanstans och axelontet är bara ett symtom på det. Vi massageterapeuter gör muskeltester, inspekterar hur personen rör på sig, hur de ser ut när de står och sedan behandlar vi triggerpunkter och stretchar ut muskeln eller musklerna. Och det är något annat än vad de flesta tänker på när de hör ordet massage. Här nedan lite bilder på två behandlingar.

Så här ser det ut när man behandlar det stora bindvävsstråket vi har på utsidan låret

Så här ser det ut då man stretchar den långa raka lårmuskeln.

Det bilderna ovan visar är vad man bland annat gör för att få bukt med ländryggsproblem. Personen har en ”trött” ländrygg, det verkliga problemet kan sitta i benen.

Problem kan vara funktionella och de kan vara strukturella. Funktionella problem kan till exempel vara att man känner sig ”trött” i ländryggen. Tar man inte tag i det, exempelvis går till en massageterapeut och tar reda på var problemet egentligen sitter och gör något åt det, så kan det bli strukturella problem i ländryggen och det är betydligt svårare att få bukt med. Det kan gå så långt att det som från början var ett problem med stela muskler och bindväv utvecklar sig till artros eller diskbråck.

Under min utbildning vid Axelsons Gymnastiska Institut har vi fått ta del av massagens historia och om forskning. Vi har fått veta att ”low back pain” är ett av WHO:s prioriterade områden när det gäller sjukdomar att få bukt med!

Skärmdump från WHO

De skriver i sin rapport:

Low back pain is a very common health problem worldwide and a major cause of disability – affecting performance at work and general well-being. Low back pain can be acute, sub-acute, or chronic. Though several risk factors have been identified (including occupational posture, depressive moods, obesity, body height and age), the causes of the onset of low back pain remain obscure and diagnosis difficult to make. Back pain is not a disease but a constellation of symptoms. In most cases, the origins remain unknown.

Söker man vidare på nätet efter vetenskapliga artiklar om massage på just ”low back pain” kommer det upp massor

”Med åldern kommer krämporna”

En del tänker att man blir stelare i kroppen med åldern och att det är normalt och att det ska vara så. Jag säger, NEJ! Det måste inte vara så! Varför ska vi gå omkring med stela och onda kroppar när vi kan slippa göra det? Varför sätter vi inte värde i vår hälsa? Tänker vi kanske att vi inte är värda att ha det bra? Jag kan faktiskt inte förstå det.

Vår kropp är skapt för rörelse, idag har vi till stor del stillasittande arbeten. Vi är inte skapta för att sitta stilla många timmar om dagen och när vi gör det får vi tillslut problem i våra kroppar. Våra muskler är skapta för att vi ska använda dem. Gör vi inte det så blir det knasigt.

Vi människor är också vanedjur. Har vi fått ont så anpassar vi oss efter det och minns inte hur det kändes att ha en kropp som inte gör ont. Och så kompenserar vi för det onda och så snurrar det på med fler och fler ställen som gör ont. Men det måste inte vara så.

Det finns många studier på massage och vilka effekter det kan ha. Jag kan inte här länka till dem alla. Sök på Scholar på Google så får ni upp länkar till vetenskapliga rapporter.

Vad som slår mig, när jag läser mer om det här, är att egentligen borde massage, i olika former, vara subventionerat. Alla arbetsplatser borde, inte bara erbjuda utan, faktiskt se till att arbetstagarna får massage regelbundet. I förebyggande friskvård och som en billig åtgärd för personer som faktiskt har problem, vilket de flesta av oss faktiskt har. Det skulle minska antalet sjukskrivningar för bland annat ryggproblem och stress, vilket skulle minska kostnaderna och även rehabiliteringsåtgärder för arbetsgivarna vid sjukskrivningar.

För det är verkligen inte roligt om ett funktionellt problem blev ett strukturellt för att man inte tog tag i det i tid.

Annonser

Kostens inverkan på vår hälsa

Jag har tidigare skrivit några inlägg om hälsa, om vad jag har gjort för att må bättre, men jag har inte skrivit klart om det ämnet än, känner jag. Just nu är jag i sluttampen på min utbildning vid Axelsons Gymnastiska Institut till massageterapeut, vilken föregicks av en utbildning till hälsopedagog. Under det här senaste året har jag lärt mig massor på områden som jag inte alls haft någon som helst kännedom om tidigare och jag märker att de flesta inte vet det jag vet idag. Precis som jag inte visste innan jag läste de här utbildningarna. Det är därför jag skriver de här inläggen 🙂

Inflammatoriska processer bakom sjukdomar

Jag har tidigare skrivit om kosten och dess betydelse för oss. Själv har jag två autoimmuna sjukdomar: vitiligo och hypotyreos. Båda uppträdde hos mig när jag drabbades av en total utmattning och jag har tänkt att det var stressen som utlöste dem. Och det var det säkert! Men när jag fick de här åkommorna, åren 2011-12, var det ingen som talade om för mig att de också kom från inflammatoriska processer i min kropp och att man kan göra något åt det. Det är något jag senare lärt mig nu då jag vid det här laget läst rätt mycket näringskunskap, både via mina utbildningar, men också privat. Jag rekommenderar att läsa och/eller lyssna till Martina Johansson och Sanna Ehdin. Båda har skrivit böcker som är riktigt intressanta och tankeväckande.

Boken Hormonbibeln av Martina JohanssonBoken Nya självläkande människan av Sanna Ehdin

Visst, jag kommer få äta sköldkörtelhormonet som finns i Levaxin resten av mitt liv, men jag kan också påverka sköldkörteln och mina binjurar själv genom mitt sätt att leva och äta. Jag håller just nu på att läsa in mig på antiinflammatorisk kost och ska börja äta så under hösten för att se om jag kan få min hypotyreos att bete sig lite bättre än den gjort hittills. Jag har svaga förhoppningar om att vitiligon kan förbättras, men det är absolut värt att prova! Det är inte så roligt med de här pigmentbortfallen, kan jag säga.

Stor okunnighet, trots officiella rekommendationer

Man har sett att eskimåer och japaner har låg förekomst av hjärt-kärlsjukdomar, till skillnad från oss här i Norden. I Japan och på Grönland äter man mycket fet fisk – det vill säga kost som är rik på Omega-3. Den feta fisken vi enklast får tag i här hemma är idag odlad och odlad fisk får inte äta vad den vill äta, den matas med pellets som innehåller spannmål. Och får de pellets gjord på fiskmjöl så är de upphettade för att kunna bli pellets och tyvärr dör Omega-3-fettsyrorna vid höga temperaturer. Så fiskarna vi äter idag är inte riktigt vad vi tror att de är. Dessutom är pellets gjord på fiskmjöl miljövidrigt.

När det gäller kosttillskott i form av vitaminer, mineraler och essentiella fettsyror är tyvärr både Livsmedelsverket och sjukvården väldigt okunniga, vilket kan vara förödande för många (läs artikeln ”Livsmedelsverkets förbud äventyrar människors hälsa” här).  Det är som att det skulle vara farligt att få i sig saker som maten vi äter idag inte längre innehåller, men som den faktiskt innehöll förr i tiden. Trots att både WHO och Nordiska ministerrådet trycker på att det är viktigt att vi får i oss mer Omega-3 än vi idag får genom maten, säger Livsmedelsverket att kosttillskott inte är nödvändigt. (Läs från sid 217 i Nordiska ministerrådets näringsrekommendationer här och läs WHO:s Global Omega-3 Intake Recommendations här).

Fettsyraforskning är inget nytt

Det här är ingen ny kunskap alls, det finns forskning sedan länge. Men tyvärr är okunskapen allt för stor ute i samhället. Det skulle vara önskvärt att läkarstudenterna fick mer näringslära än de får i sin utbildning (endast 12,5 timmar på fem studieår!). Men vem vet – det kanske händer någon gång i framtiden?

Tom Saldeen är professor i hjärt-kärlsjukdomar och han har publicerat inte färre än omkring 800 vetenskapliga skrifter, främst om hjärt-kärlsjukdomar och effekterna av Omega-3. Hans bok Allt om Omega-3 – vitaminet från havet kan jag varmt rekommendera att läsa. (klicka upp bilderna för större bild om du tydligare vill se innehållsförteckningen av boken)

Bild på Omega-3 - vitaminet från havet

Innehållsförteckning Omega-3 - vitaminet från havet

Det här är så viktig kunskap och jag känner att jag verkligen vill sprida ordet. Som jag skrivit tidigare arbetar jag idag med kosttillskott och då bland annat en stabil fiskolja, som Tom Saldeen rekommenderar i sin bok och i sin forskning. Fiskoljan jag arbetar med har i tester visat att den håller sig stabil i minst 35 timmar innan den oxiderar och det är väldigt ovanligt när det gäller Omega-3-produkter. Man kan även kolla hur mycket Omega-3 man har i sitt blod och det är oerhört intressant! Hör av dig till mig om du vill veta mer! Jag har en stark vilja att hjälpa andra människor till en bättre hälsa och förebygga sjukdomar.

Nästa inlägg kommer handla om vikten av massage.