Hämtar mat i skogens skafferi

Vi har åkt ut en sväng till vårt sommarhus och den här gången ska vi inte bära något och inte gräva något. Ute regnar det lite, så vi softar lite. Eldar i spisen. Skruvar upp en och annan hylla.

Under förmiddagen tog jag på mig handskar, med mig en kasse och en sax och plockade in nässlor.

Nässlor i skogen

Här ute är de fortfarande spröda och fina. Snabbt plockade jag ihop en kasse. I ugnen försöker jag nu torka en del på en plåt, det vi ska ha i risotton i kväll har jag förvällt och resten har jag lagt på ett lakan. Jag ska förvälla en del, torka en del.

Nässlor på lakan

Det här med att torka nässlor är något jag inte tänkt på innan, men när jag googlat har jag hittat massor med tips. Torkade nässlor kan man strö över frukostfilet, använda som nässelte, i bröd, matlagning. En tesked nässelpulver per dag täcker dagsbehovet av C-vitamin! Jag tänker att om man torkar dem behåller man de mesta näringsämnena också. Och näringsämnen finns det gott om i de här ogräsväxterna!

Fakta nässlor

Jag tog en skärmdump från Hälsosidorna.se där det står massor om olika örter och kryddor och deras egenskaper. Läs även här på Matkalkyl.se. Jag känner mig rik då jag helt gratis kan plocka en kasse vitaminer och mineraler samtidigt som jag får en dos av frisk luft och dagsljus.

Här är mer tips på vad man kan göra med nässlorna.

Förvällning av nässlor

• Skölj nässelskotten väl i flera vatten så att all sand försvinner. Ta bort grova stjälkar, eventuellt rothår eller gräs som kommit med av misstag.
• Koka upp 1 liter vatten med 1-2 tsk salt (till 1 liter nässlor). Lägg nässlorna i det kokande vattnet, låt dem få ett uppkok.
• Sila de förvällda nässlorna i en trådsil, pressa ur det sista vattnet.
• Hacka de förvällda nässlorna och använd dem direkt eller frys in dem i små platta paket.

Torkning av nässlor

• Bred ut nässlorna på ett lakan som läggs på en varm, torr och välventilerad plats.
• Vänd bladen dagligen så att torkningen blir jämn.
• Du kan också breda ut nässlorna på en plåt och torka dem i ugnen på ca 50 graders värme med ugnsluckan på glänt – då torkar de på några timmar.
• Dra av bladen från stjälkarna så snart de är torra och frasiga. Får de sitta för länge pulvriseras de.
• Förvara dem i lufttäta burkar. Gärna mörkt.

Ta hand om dig

Jag har funderat mycket kring hur jag mår och hur människor i min omgivning mår. Via Facebook får jag veta att det är mycket pollen ute nu av de som är allergiska, andra har drabbats av flera förkylningar under vintern och våren, några har ont i leder och muskler, vissa har problem med ont i magen. Själv är jag en person som drabbats av depressioner fram och tillbaka de senaste åren. Jag tror att vi påverkas av vad vi stoppar i oss och hur vi rör på oss.

Vi ska unna oss saker men det är sällan en bit morot vi ska unna oss. Eller ett träningspass. Nej, det är ett glas vin vi ska unna oss. Eller en läsk. Eller bulle. Eller liknande. Efter träningspasset.

Jag har också märkt att det finns personer som vill unna sig ”god mat”, även om de kanske inte alls tål den. De lagar och äter den här maten eller stoppar i sig gobiten men sedan gör deras mage ännu ondare och vissa får till och med kramper och måste sitta länge på toaletten efter en sådan här måltid. Det är heller inte ovanligt att människor inte unnar sig lunch i lugn och ro utan köper en macka eller en korv och äter den i bilen på väg till nästa möte.

Jag förstår inte varför man väljer det här. Varför inte välja bort det man inte mår bra på? Varför välja att må dåligt istället för bra?

Sjukdomar till följd av vår livsstil ökar allt mer: åldersdiabetes, högt blodtryck, höga kolesterolvärden, demens är exempel på sjukdomar som kryper ner i åldrarna och det känns inte riktigt så bra. Jag tror att man kan ta makten över sitt eget öde genom att se till att få i sig rätt saker och vardagsmotionera mer. Men det är banne mig inte lätt idag även om man lagar mat från grunden med schyssta råvaror!

  • Den fisk vi oftast äter och lättast får tag i är odlad och den odlade fisken får mycket Omega 6 i sin mat, vilket gör att vi får i oss mer av den fettsyran än den vi vill ha – Omega 3 som fisken egentligen har. Vi har fått lära oss att ”vi blir smarta om vi äter mycket fisk”, men med en fisk som är matad med Omega 6 gäller inte det på samma sätt som förr i tiden. Fisken är inte längre sig själv, kan vi säga. Omega 6 startar inflammationer, Omega 3 släcker dem. Jag har läst texter av fettsyraforskare som säger att vi borde se depressioner och allergier som inflammatoriska sjukdomar snart.
  • Korna, grisarna, hönsen lever idag inte ute i samma utsträckning som de gjorde förr och får i sig den mat de vill ha. Istället får de de kraftfoder – som innehåller Omega 6 – vilket gör att vi får i oss mer Omega 6 än vi behöver.
  • Frukt och grönsaker mognar i kartonger på en båt och inte längre i solen, vilket gör att näringsämnena vi vill få i oss inte riktigt finns där. Jorden vi odlar våra grönsaker i är inte heller lika näringsrik som den var förr, konstgödsel måste till för att få okej skördar, vilket utarmar jorden på sikt och grönsakerna får inte den näring de ska ha. Idag måste vi äta 4 morötter för att få i oss samma näringsämnen som en morot gav oss på 40-talet, för att nämna ett exempel.

Något är snett, känner jag ju mer jag läser in mig i näringslära. Visst vore det underbart om vi kunde få i oss vad vi behöver genom att äta varierat enligt kostcirkeln, som vi blivit matade med hela våra liv. Men idag kan vi inte det och det är ledsamt.

Det senaste halvåret har jag förstått det här och det var motvilligt som jag började tillföra tillskott till den mat jag äter. Idag gör jag det inte motvilligt längre för jag mår så ofantligt mycket bättre idag än jag gjorde för bara ett halvår sedan! Jag började med antidepressiv medicin för ett drygt år sedan, först idag mår jag så bra som jag ska må. Först idag är jag den Erika jag ska vara. Jag har alltid haft svårt att somna, idag somnar jag nästan direkt jag lägger mig. Jag sover gott hela nätterna. Jag vaknar pigg och känner mig fräsch hela dagen. Jag trodde inte att jag kunde må såhär, men det gör jag och det enda jag förändrat under det här halvåret är att se till att jag får i mig vad jag behöver.

Igår läste jag inlägget ”Jag är emot och för kosttillägg” av Jerry Brännmyr, som är tränings- och rehabiliteringscoach. Jag tycker det är väldigt nyanserat och bra.

 

Att anlägga en trädgård

I slutet av augusti förra året fick vi tillgång till vårt hus ute på Norrbyskär, en ö strax söder om Umeå. De förra ägarna hade inte haft något intresse av huset och gården under de senaste åren, så trädgården var helt igenvuxen. Jag skrev i höstas om hur det är att städa en trädgård. Nu är våren här och det är dags att anlägga den. Vi är inte alls jätteduktiga på det här, fortfarande handlar det om att städa och se vad det är som faktiskt finns där. Vi ser att det en gång har funnits en tanke, i år har vi tänkt se hur den tanken har varit och hur vi trivs med den.

I höstas när vi hade grävt upp land och rensat rabatter från ogräs och allt kändes fint fick vi för oss att ta ut ett par trädfällare. 10 träd skulle bort. Här kommer lite före- och efterbilder.

Bild från trädgården ner mot dungen

Såhär såg det ut när man stod i trädgårdslandet och blickade ner. Det var rätt mysigt, men träden tog bort en hel del sol. Det stora trädet närmast i bild, en enorm poppel, hade inte heller några gröna löv under hela sommaren. Stubben som blev kvar var totalt ihålig och jag är tveksam till att trädet klarat stormen som höll låda nästkommande helg…

Bild på träddungen från andra hållet

Här står jag på andra sidan. Vi hade kunnat använda asparna till att hänga en hängmatta kring, men vi hade nästan ingen morgonsol.

Poppeln som vi ser på den första bilden ville dra åt det andra hållet, vilket vi verkligen inte ville. Då hade den hamnat på grannarnas hus, nämligen. Trädfällarna vinschade upp det mot ett annat träd och drog och drog och drog. Tillslut föll det och det föll rätt.

När alla 10 träd var fällda blev vi lite överväldigade. Det var träd, kvistar och stubbar exakt överallt! Var skulle vi börja?

Förödelsen efter trädfällningen

Jag tog en pinne och tittade på den, det fanns ingen plats att lägga den på alls. Men skam den som ger sig. Vi hittade tillslut ett system och prydliga högar kom till.

IMG_4346

I påskas åkte vi ut och då passade vi på att elda. En hög tuttades på och efterhand kastade vi på från de andra högarna. Tre av fyra högar gick upp i rök. På Valborg tog vi den sista på gården. (Det finns fler högar i skogen nedanför. Skogen som vi också börjat ge oss på med röjsågen). Såhär ser det ut nu!

Nytagen bild tagen från trädgårdslandet

Den här bilden är tagen från samma ställe som den första bilden i det här inlägget. Stubben till höger i bild är den från poppeln. I den har vi grillat korv och eldat löv. Stubben ska döden dö, har vi bestämt.

IMG_5303

Den här bilden är tagen från samma ställe som den andra bilden i det här inlägget. Vi har en hel del stubbar att bära och klyva upp, men nu börjar det att kännas överkomligt.

Vi har inte endast hållit på med träd och ris. I helgen har jag grävt upp trädgårdslandet igen och faktiskt sått en del frön! Först en bild på hur trädgårdslandet såg ut då vi övertog huset. Det var mer som en äng än ett trädgårdsland, men vi såg att det en gång varit ett land där.

Trädgårdslandet igenvuxet

I höstas grävde vi upp det, la på murkna stubbar, som finns lite här och där på gården, och gräsklipp. 50 kvm är det, under tiden då det här var arbetarbostäder var landet 100 kvm. 25 kvm till varje lägenhet.

I helgen har jag vänt på jorden igen, pallkragar är satta på plats och i dem ska squash, mangold, persilja och gräslök få växa. Bilden nedan är tagen från andra hållet.

Städat trädgårdsland

Här ska också sockerärtor, jordgubbar, lite blandade blommor, morötter, lök och rödbetor få växa i sommar.

Längs husväggen har liljekonvaljer kommit upp, clematisen blommar faktiskt redan! Jag har också satt en del solrosfrön där. Jag återkommer om resten av vårt arbete här framöver. Det finns mer att dokumentera! 🙂

Läs gärna också:

Instabil träning ger stabilitet

Den senaste tiden har jag inte tagit mig iväg till gymmet alls, tyvärr. Jag har köpt en balansboll för att kunna träna mer hemma, enligt det schema jag fått av sjukgymnasten.

Mitt träningsschema

Igår kom balansbollen och jag gjorde just de här övningarna för första gången. Så himla jobbigt kan det vara, tänkte jag först. Men jo, det var det! Jag blev helt genomsvettig och slut i musklerna.

boll mellan knän. gör höftlyft, sträcker ut ett av benen

Först gjorde jag höftlyft med boll mellan knäna och sträckte ut benet. Jag inser att en basketboll, den enda jag hittade, är lite i största laget. Tuff balansövning!

Boll mellan ben, fötter på balansboll, gör höftlyft

Sedan försökte jag samma sak med fötterna på balansbollen. Att lyfta ena benet är något jag verkligen måste träna på här! Svårt och jobbigt!

Bild på mig med balansbollen bakom ryggen och jag knäböjer

Benböj med boll bakom ryggen gick betydligt lättare. Det är svårt att hålla ryggen helt rak, den vill gärna svanka. Jag kör ett mantra i skallen: ”Stolt rygg!”.

Bild på mig, gummiband runt sängben och mitt ben. Mitt ben dras bakåt

Sedan var det dags för gummibandet. Staven har jag för balansens skull. Här ska jag dra benet bakåt. Det tar bra!

Bild på mig med gummiband runt sängben och mitt ben. Mitt ben dras utåt

Dra benet åt sidan låter lätt, men det är banne mig svårt med balansen!

Bild på min, gummiband runt sängben och mitt ben. Mitt ben dras framåt

Dra benet framåt gick lite lättare.

Bild på mig, gumminand runt sängben och min fot. Benet dras in mot andra benet

Här ska jag dra benet in mot det andra benet. Gick okej.

Jag sitter på en balansboll och känner mig stark

Tidigare när jag varit på gymmet och tränat i maskinerna har jag inte fått så mycket träningsvärk, även om jag tycker att jag tagit ut mig ordentligt. Idag har jag det!

Jag inser att den här bollen kommer flera i familjen att ha nytta av. Det ger så kallad instabil träning, vilket är bra – alla småmuskler måste samarbeta med de större för att få bättre balans och stabilitet. Här finns fler övningar med balansboll. Min sjukgymnast berättade att hon sett en film med en som stod på bollen, hade en skivstång över axlarna och gjorde benböj! Där är jag inte riktigt än, men tydligen ska det gå! 🙂

Jag lär mig gå!

Det har gått ett tag sedan jag var hos läkaren och sjukgymnasten nu. De tyckte ju att jag skulle sluta använda ortosen, något jag inte riktigt vågade till en början. När jag har gått ut har jag tagit på mig den och använt kryckor. Känns tryggt och vant, tankar som att ”tänk om jag på grund av ojämn mark trampar snett och det skiter sig” har jag haft.

Läkaren sa dock att det knä jag skadat faktiskt är mer stabilt än det andra – som jag skadat för länge länge sedan:
– Du kan gå, det är bara det att du inte tror det själv, sa han och berättade att när man varit helbensgipsad stänger hjärnan liksom av det benet. Man måste lära sig att gå igen.

Sjukgymnasten la märke till att jag haltade rätt bra då jag gick utan kryckor:
– Det måste du lära dig av med, sa hon. Så i helgen när vi var ute i vårt sommarställe lämnade jag kryckorna hemma och tog med mig gåstavar. Med sådana är det svårt att halta och det gick riktigt bra! Jag vågar mer och mer, men det är nog väldigt mycket tack vare att de sagt till mig att det är ofarligt, att jag faktiskt kan.

I veckan har jag börjat jobba och också cyklat ute till jobbet! Innan jag gjorde det i måndags var jag lite nervös, tog på mig ortosen för säkerhets skull. Det gick bra. Nästa dag tog jag med mig den i ryggsäcken, om utifall att jag under dagen skulle behöva avlasta knät. Men det behövde jag inte! Igår tog jag en promenad till och från stan – utan ortos, utan kryckor och utan gåstavar. Det kändes lite osäkert, men det gick bra det med! Men nästa gång jag handlar ska jag ta med mig ryggsäck. Det blir tungt för knät att bära på två kassar i händerna utan att ha något att stödja mig på, kände jag. Men det gick bra!

Jag är på gång nu! Jag tränar på att inte halta, det går framåt. Sommaren är också på gång! Igår tog jag fram vårskorna, struntade i strumporna och lämnade varma jackan. Väldigt skönt!

Sommar