Om att organisera sig

Idag tänker jag fundera kring tiggeriet och de reaktioner som uppstår med det. Och om hur människan organiserar sig.

Till Sverige har det det senaste åren kommit allt fler tiggare och vi vet ofta inte hur vi ska förhålla oss till det. Känslor som obehag, rädsla, olust och förtvivlan dyker upp i våra kroppar. Vissa vill hjälpa och startar organiserade hjälpaktioner, grupper på Facebook där det skrivs om vilka behov tiggarna har och gruppmedlemmar kan enkelt ge kläder, mat och annat. Frivilligorganisationer och kyrkor organiserar sig och tiggarna har tack vare det här fått ställen att bo på, hjälp till sjukvård, mat, hygienartiklar och kläder. Och även vänner! Det är den organiserade hjälpen. Den ifrågasätts inte.

Andra tänker att det måste vara något skumt med det tiggeriet. Den enklaste förklaringen den här gruppen människor verkar ha är att det måste ligga något brottsligt bakom. De pratar om att det är organiserat och att det alltså därmed skulle vara brottsligt. De pratar om att det måste röra sig om människohandel och vissa menar också att de har bevis för att det är det.

Som Elisabeth Höglund tidigare i veckan. På sin blogg lägger hon upp bilder på ett par tiggare som sitter i det centrum hon och hennes man brukar handla. Bilder som de tagit i smyg, jag kan inte tänka mig att hon har frågat personerna på bilderna om lov att lägga upp dem på sin blogg. Hon skriver flera gånger att hon har ”bevis”, att ”nu står det klart” att ”mycket talar för att det handlar om människohandel”. Men ingenstans skriver hon om vad det är för bevis hon har. Men hon tycker att hon kan slå fast att så är det.

Hon är inte ensam om att tänka såhär. Inte alls. Det finns de som filmar tiggarna och lägger upp på youtube där de kan bevisa att mannen som knappt kan gå visst kan göra det och därför är det något skumt. (Jag söker på ”tiggare” på youtube och får 3910 träffar där väldigt många är filmer tagna med mobilkamera). Men det är inte brottsligt att spela handikappad för att få sympatier och därmed kanske mer pengar. Man kan tycka att det är ohederligt, men det är inte ett bevis på att det handlar om människohandel eller annan organiserad brottslighet! Den här gruppen människor gör likhetstecken mellan att organisera sig och organiserad brottslighet. Jag menar att det är två helt olika saker.

Jag har funderat mycket på det här, på Facebook har det förekommit otaliga diskussioner kring tiggarna och deras situation. Jag tycker också att det känns olustigt att möta, den alltid till synes glada och leende, kvinnan utanför ICA när jag handlar min lunch, jag har sällan kontanter på mig. Men jag köper mat till henne ibland. Ingenstans har jag läst, sett eller hört en trovärdig källa som säger att det är brottsligt, att det handlar om människohandel. Tvärtom har jag läst flera artiklar där den förra regeringens hemlöshetssamordnare Michael Anefur säger att i deras utredningar har de inte hittat något sådant. Flera polismyndigheter runt om i landet säger samma sak. De har inte kunnat hitta något som pekar på att det handlar om människohandel.

Det organiserade tiggeriet

Självklart organiserar tiggarna sig! Precis som hjälporganisationer organiserar sig för att hjälpa tiggarna. Precis som vi alla gör när vi ska göra något stort. Att organisera sig är inte brottsligt! Det är praktiskt. Sofia Mirjamsdotter skriver så bra, i sin ledare i Sundsvalls Tidning, ”Självklart är tiggeriet organiserat”, läs den! Hon är en av dem som har lärt känna flera av tiggarna, hon har bjudit hem dem på middag, sett till att de fått duscha, hon har hälsat på i deras läger och bjudit på sig själv. Och fått nya vänner.

Staffan Landin skrev ett svar till Elisabeth Höglund häromdagen som jag tycker var riktigt bra. Jag tycker att det är mycket anmärkningsvärt av Höglund, som är en av landets mest kända och erfarna journalister, att skriva som hon gör och även lägga ut bilder på personer i oerhörd utsatthet!

Här finns mer att läsa:

(Det här är inlägg 6/100 i bloggutmaningen #blogg100)

13 tankar på “Om att organisera sig

  1. Pingback: Flörtar (m) med (sd)? | Erikas tankar om saker

  2. Pingback: När SD:s retorik blir rumsren | Erikas tankar om saker

  3. Pingback: Halvtid | Erikas tankar om saker

  4. Det finns tiggare som tvingas att tigga. De kan vara djupt skuldsatta och närmast livegna under ”gansgsterhövdingar”. BBC har gjort en dokumentär som är riktigt omskakande. Den har även visats i svensk TV. Tyvärr har vi en tendens att försköna och vägrar ofta eller förtränger att se alla fakta. Själv anser jag att man genom politisk handlingskraft måste se till att människor inte ska behöva ägna sig åt den förnedrande verksamhet som tiggeriet är. Det är tiggeriet som ska bekämpas inte tiggarna. Jag tycker tiggandet ska förbjudas. För människornas/tiggarnas skull. De är värda bättre liv.
    Ps. Jag ger aldrig pengar och tycker det är bättre att ge mat som du gjort.

    Gilla

  5. Pingback: Om tiggeriet förbjöds, vilka följder skulle det få? | Erikas tankar om saker

  6. Pingback: 3 veckor i #blogg100 | Erikas tankar om saker

  7. Pingback: Det är många fler som bloggar i hundra dagar #blogg100 | Issadissa's Blog

  8. Mycket bra skrivet. EU-migranterna måste få organisera sig själva utan att bli misstänkliggjorda. De jag har pratat med är här med sina anhöriga och de hjälper varandra för att överleva.

    Gilla

    • Tack! Ja, det är ju så det är! Inte reser en person som har det bra runt hela Europa och förnedrar sig och verkligen känner att det skulle vara superkul att sitta på trottoarer i regn, snöoväder eller kyla.

      Gilla

Lämna en kommentar