Flörtar (m) med (sd)?

I förmiddags höll Anna Kindberg Batra presskonferens där hon berättade att Moderaterna nu vill införa tillfälliga uppehållstillstånd. Det är inte länge sedan kristdemokraterna ville samma sak, då var kritiken stor. Då sa Migrationsverket att de skulle få dubbelt så mycket arbete, de är redan överbelastade som de är.  Caspian Rehbinder har tagit fram en rapport för tankesmedjan Migro, som är ett forum för idédebatt om migration och fri rörlighet. I sammanfattningen av rapporten står att läsa det här:

I rapporten kan Caspian Rehbinder konstatera att det skapar sämre arbetsmarknadsanknytning, mer psykisk ohälsa och större kostnader för asylprövningar. Tillfälliga uppehållstillstånd är ett förslag som skulle försämra och inte förbättra integrationen och verkar vägledas mer av populism än en reell vilja att förbättra samhället.

Anna Kindberg Batra vill med de tillfälliga uppehållstillstånden främja att de som kommer hit får jobb, har de inte fått jobb inom tre år så måste beslutet omprövas, säger hon. Och jag kan inte förstå hur hon tänker.

När man inte vet hur ens framtid kommer att se ut, när man kommer från väldigt otrygga förhållanden och vill ha trygghet och säkerhet och trygghet och säkerhet inte finns att få mer än under en kort period som ett tillfälligt uppehållstillstånd ger. Då kan man inte prestera på arbetsmarknaden heller. Har man dessutom svårigheter med språket och inte heter Svensson i efternamn är det inte lätt att få jobb idag och det är ju inte direkt så att det kryllar av jobb på arbetsmarknaden.

Dessutom går hon tvärs emot sin föregångare, Fredrik Reinfeldt, som i valrörelsen verkligen tydligt sa att vi måste öppna våra hjärtan för de som kommer hit och vill komma hit. Han var också oerhört tydlig med att hans moderata parta inte ska samarbeta eller flörta med SD. Och det är ju precis det Moderaterna gör nu. Flörtar med SD och med de väljare som valde dem framför M i valet. Igen. Förra veckan var det det ”organiserade tiggeriet” – SD:s paradfråga – som skulle stoppas av moderaterna. Vad nu ”organiserat tiggeri är för något. Det är en sak som jag uppriktigt vill veta. Jag har tidigare skrivit om det här och här.

Min enkla analys av vad det handlar om är att det Moderaterna håller på med nu är att försöka locka till sig de väljare som valde SD i höstas. Och då tänker de tydligen att de måste köra med samma retorik och frågor på samma sätt som SD och KD. Jag tänker att det borde finnas andra sätt än att spä på känslan av att vi har ”massinvandring” och att ”tiggarna är organiserade”, som om det senare vore något som är märkligt, konstigt och till och med brottsligt. Att använda sig av SD:s retorik är att göra den rumsren och det ska vi vara väldigt noga med att inte göra, anser jag.

Jag har via Storify skannat av twitterflödet i samband med presskonferensen i förmiddags. Det finns att läsa här. Läs också Sofia Mirjamsdotters text ”Sluta flörta med Jimmies väljare” här.

När det gäller Moderaternas ”arbetslinje” har jag en del att säga, men det är ett helt annat inlägg som kommer senare. Men en teaser är att när man skrivs in på Arbetsförmedlingen har man 90 karensdagar, där noll och inget händer.

(Det här är mitt inlägg #71 på den 69:e dagen i bloggutmaningen #blogg100)

7 thoughts on “Flörtar (m) med (sd)?

  1. Ping: Nio veckor dagligt bloggande | Erikas tankar om saker

  2. Ping: Vad hände egentligen med "öppna våra hjärtan"? « Freddy's Platta

    • Just det! Det tänkte jag på igår då jag såg på Debatt och då tänkte att det skulle bli dagens blogg. Jag brukar inte se Debatt alls eftersom jag har problem med formatet, men igår var det riktigt bra! Den moderate riksdagsledamoten som satt där var väldigt bra på att enkelt förklara vitsen med DÖ. Men det hade jag glömt i morse. Tack! Nu är det tre saker inom kort! Vart är vårt land på väg? Jag känner mig rädd.

      Liked by 1 person

    • Ja, visst är det det! Men nog måste det finnas andra sätt än att köra SD:s och KD:s politik? Eller är det så att det är så många i vårt land som är rasister och rädda att det nu är en del i vår svenska politik på ett naturligt sätt? Jag vill INTE tro att det är så, jag vill inte att det ska VARA så!

      Gilla

Kommentera

