Internationella kvinnodagen – en dag för kvinnokamp

I morse då jag slog igång datorn och Facebook möttes jag av den här bilden.

FB 8 mars

Även Google uppmärksammar dagen. På sin förstasida finns en liten film med hälsningar från kvinnor och flickor från hela världen och när den filmen är slut kommer automatiskt den här bilden upp.

8 mars google

Sedan läser jag att Supersnippans sida på Facebook lagts ner, dagen till ära. Även en av sidans administratörer har av Facebook blivit blockerad. Läs deras egen berättelse om vad som hänt här. Jag blir så arg, frustrerad, förtvivlad när sådant här händer. Det finns alltså personer som tycker att feministiska frågor är så fruktansvärda och skapar sådant hat att de måste gå in och anmäla så till den milda grad att sidor som pratar om kvinnors rättigheter stängs ner. Att bilder på ammande kvinnor tas bort. Internationella kvinnodagen behövs verkligen fortfarande för att belysa sådana här frågor. Vi är långt bort från jämställdhet.

I en grupp på Facebook såg jag den här bilden, där texten är välformulerad.

Kommentar till FB 8 mars

Förra året skrev jag det här inlägget den 8 mars. Grattis?

Nej, det är inte en dag att säga GRATTIS! till kvinnor. Det är en dag att föra en kamp vidare. Jag önskar att internationella kvinnodagen behövdes, men det gör den ett bra tag framöver. Tyvärr!

På twitter finns haschtaggarna #8mars och #InternationalWomensDay som båda trendar idag.

(Det här är mitt inlägg 8/100, dag 8 i bloggutmaningen #Blogg100)

 

 

Kommentera

