Grattis?

Illustration av Kent Wisti                   Illustration av Kent Wisti

Grattis KVINNA! Idag är det Internationella kvinnodagen! Jag funderar på varför ska jag gratuleras till att jag är kvinna.

  • GRATTIS! Du får lägre lön!
  • GRATTIS! Ditt arbete hemma får du inte betalt för!
  • GRATTIS! Har du kort kjol på dig kan du bli våldtagen och det är ditt fel!
  • GRATTIS! Säger du nej betyder det ingenting!
  • GRATTIS! Din åsikt är inte värd att höras!
  • GRATTIS! Du bedöms framför allt utifrån hur du ser ut. Inte för vad du gör!
  • GRATTIS! Du har mycket svårare att slå dig fram i karriären än din bror!

JIPPIE!

Illustration av Nina Hemmingsson                   Illustration av Nina Hemmingsson

För ett par år sedan dog en kvinna efter sviterna av en brutal gruppvåldtäkt. Fyra av männen dömdes till döden. Ikväll visar SVT dokumentären Indiens dotter om den här händelsen och där får vi höra en av våldtäktsmännen säga:
Hon borde inte kämpat emot under våldtäkten. Hon borde bara ha varit tyst och låta den ske. Då skulle de inte ha kastat ut henne när de var klara.

GRATTIS KVINNA!

Feministisk kamp

Jag blir så provocerad över att vi en enda dag per år ska hylla kvinnor. De andra 364 dagarna tillägnas männen, men idag, 8 mars, ska kvinnor hyllas. Det finns oerhört mycket att arbeta med när det gäller alla människors lika värde. Jag tror inte att jag kommer att få uppleva total jämlikhet och jämställdhet och det gör mig ledsen. Men vi måste fortsätta kämpa!

 

 

 

 

(Det här är inlägg 8/100 i bloggutmaningen #blogg100)

3 tankar på “Grattis?

  1. Pingback: Internationella kvinnodagen – en dag för kvinnokamp | Erikas tankar om saker

  2. Pingback: Till alla mina systrar | Therese Mabon

Lämna en kommentar