On the mend – en fantastisk resa!

Igår var det en fantastisk kväll på Guitars. Konserten med titeln On the mend – sånger för cancer är projektet som umeåbon Mats Johansson drog igång mot cancer efter det att hans fru, Jeanette Haglund, för andra gången drabbades av bröstcancer. Mats har också flera andra släktingar som varit drabbade av cancer och nu kände han att han ville göra något. Han berättar att det var ett sätt att minska sin egen ångest och känsla av hjälplöshet, att se till att ha ett tydligt projekt där han kunde lägga sitt fokus.

On the mend betyder att återhämta sig efter sjukdom eller skada. Det är också en låt av gruppen Foo Fighters, Jeanettes favoritband som hon lyssnat mycket på för att få styrka under sin sjukdomstid med tuffa behandlingar.

Det hela började med att han i 50-årspresent gav Jeanette att få sjunga tillsammans med NorrlandsOperans stråkkvartett och tänkte att de skulle spela in några låtar på en EP-skiva med umeåartister. Intäkterna av skivan ville han ge till cancerforskning. Men det hela eskalerade snabbt. Allt fler band och artister hörde av sig och ville spela in låtar, sina egna tolkningar av Foo Fighters, och Mats har fått tacka nej till riktigt stora band! Nu har de även tagit fram tröjor och ett halssmycke, utöver skivan, som de säljer via sin webbutik och intäkterna går till Cancerfonden, Cancerrehabfonden och Hjältarnas Hus i Umeå.

Bild på tröjan

Igår hölls konserten On the mend – sånger mot cancer och jag åkte dit, trots att jag just nu själv befinner mig i ett väldigt känsligt tillstånd. Jag berättade för mina ungdomar vad det handlar om, om Jeanettes kamp mot sin sjukdom, att hon bloggar på bloggen Supermorsa där hon öppenhjärtigt skriver om sin resa och kamp mot cancersatan, som hon kallar det. Vi har fått följa med henne på behandlingar, i hennes ångest, gråt, orkeslöshet. Och i hennes glädje och styrka att kämpa mot sjukdomen.

Jag minns då jag läste hennes inlägg om att tappa håret och hur familjen var samlade då rakapparaten kom fram. Jag grät då jag läste inlägget, jag grät igår då jag berättade för mina barn om det.

KonsertbildOn the mend-band

I den känslan åkte jag till konserten, som varade några timmar. Jag stod för mig själv och hamnade direkt i en känslobubbla. Ömsom grät jag, ömsom hade jag gåshud över hela kroppen, ömsom log jag. Och när Jeanette gick upp på scenen tillsammans med Stråkkvartetten och sjöng låten From can to can´t do tystnade alla som tidigare stått och småpratat med varandra. Tiden stannade.

Tack Jeanette och Mats för att ni jobbat med det här! Det var en av de bästa kvällar jag haft! Med den känslighet jag befinner mig i just nu visste jag inte om jag skulle klara av att gå på konserten, men jag är så glad att jag gjorde det! Det var en kväll med massor av kärlek och av liv.

Om On the mend

(Det här är mitt inlägg #63 på den 61:a dagen i bloggutmaningen #blogg100)

2 thoughts on “On the mend – en fantastisk resa!

  1. Ping: Ge mor en present av värde! | Erikas tankar om saker

  2. Ping: Nio veckor dagligt bloggande | Erikas tankar om saker

Kommentera

