Tips till lördagsmiddagen

Igår lagade jag gyros för första, men absolut inte för sista, gången! Jag saxade mellan lite olika recept och här ger jag min variant till er som tips till lördagsmiddagen 🙂

Gyros

700 g fläskkotlett
2 msk soja
2 tsk sambal oelek
2 klyftor vitlök
1 tsk olivolja
1 tsk spiskummin
salt
peppar

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Skär köttet i strimlor och lägg i en bunke. Har köttet väldigt mycket fett går det bra att rensa bort en del men det ska fortfarande vara fett kvar, annars blir det torrt
3. Häll soja, olivolja, sambal oelek, vitlök och kryddor i bunken. Blanda om och låt stå en stund och marinera.
4. Lägg köttet i en ugnsfast form och tillaga i ugnen i ca 40-50 minuter. Höj värmen till ca 250 grader de sista tio minuterna för att få det riktigt knaprigt

Paprikasallad

Paprika-bönsallad1 grön paprika
1/2 förpackning salladslök (à 125 g)
1 lime
1 msk olivolja
1/2 tsk sambal oelek
salt och peppar
1 burk kokta svarta bönor

Picklad rödlök

Picklad rödlök i glasburk

Koka upp en 1-2-3-lag (1 dl ättika 12%, 2 dl socker och 3 dl vatten) tills sockret löst sig. Skiva rödlöken tunt och lägg i en burk tillsammans med några vitpepparkorn. Häll lagen över och låt stå ett tag. Det här är riktigt gott på skinkmackan, till köttet som är hett kryddat, till pulled pork och till gyros.

Coleslaw

Coleslow7 dl finstrimlad vitkål
1 liten morot, riven
1 liten rödlök, finstrimlad
1 dl crème fraiche
1/2 dl majonnäs
1 tsk fransk senap
1 tsk socker
1/2 tsk salt
1 krm grovmald svartpeppar

Andra tillbehör

Jag serverade i tortillasbröd med krispig sallad, gurka, tomater och avocados också.

Nu önskar jag en fin lördag!

(Det här är mitt inlägg 57/100 i bloggutmaningen #blogg100)

Kommentera

