Om att kunna uttrycka sig inkluderande – eller inte

I en grupp på Facebook som jag är med i blev det en väldigt intressant utveckling i en tråd. Det enda jag hade gjort i tråden var att önska ett annat språkbruk. Här nedan skärmdumpar från hela tråden. Var jag överkänslig?

Språkbruk_1 - FIX Språkbruk_2 - FIX Språkbruk_3 - FIXTänk att det ska vara så provocerande att jag, som kvinna i en grupp människor, bara ber folk att uttrycka sig lite snyggare! Snubben här blev kränkt och var tvungen att försöka sig på att använda härskartekniker… Stor suck!

(Det här är mitt inlägg 56/100 i bloggutmaningen #blogg100)

 EDIT:

Jag har blurrat alla som inte är jag i den här tråden. Den som startar en diskussion med mig är inte den som startade tråden, det är en person som hakar upp sig på att jag vädjar till ett annat språkbruk och sedan går i spinn på det. Den personen har inte tidigare kommenterat någonting tidigare i tråden. Det kan också vara så att jag läst ”hooorah” som ”hora” och inte som ”horay” som är typ ”jippey” – alltså ett hurrarop.

 EDIT 2:

Nu några dagar senare kände ytterligare en man att han var tvungen att påtala att grabbighet inte är något exkluderande.

Skärmdump från Facebook

Här kände jag att jag ger honom sista ordet. Man ska inte mata personer som inte förstår bättre, tänker jag. Efter det har han som i en tidigare kommentar bett om lite hyfs skrivit ett inlägg. Nu hoppas jag att tråden stängs. Kanske är det så att det behövs att en MAN säger ifrån?

Skärmdump från Facebook

5 thoughts on “Om att kunna uttrycka sig inkluderande – eller inte

  1. Ping: Nio veckor dagligt bloggande | Erikas tankar om saker

  2. Ping: Roligt med läsarrekord! | Erikas tankar om saker

  3. Sorgligt. Intressant att en blir stämplad som feminist för att en påpekar att en som kvinna inte vill bli kallad grabb – och att feminism uppenbarligen ses som något dåligt. Bra exempel på förminskande av kvinnor.

    Gilla

    • Nu definierar jag mig i och för sig som feminist, det kan jag gärna bli stämplad som. Och ja, det är ett förminskande av kvinnor han sysslar med. För att bekräfta sig själv… En kommentar jag fick på FB i #blogg100inläggen ser ut såhär – av en kvinna:
      ”Jag tycker att du överreagerade. Låt det vara grabbigt, vad gör det? ”Hoorah” anade jag nog betydde ”horay”, men att han inte fattade att det var felstavat.”

      Jag vet inte hur jag ska reagera riktigt…

      Gilla

Kommentera

