Hjälp en journalist?

Det finns en tjänst som heter Hjälp en journalist där journalister får hjälp att hitta bra personer att intervjua. Smart tjänst, har jag tänkt. Jag känner också några som varit den personen som blivit intervjuad och på så sätt kunna marknadsföra sina företag, tankar och idéer och känt sig nöjda med upplägget.

I veckan som gått har det dock blossat upp en debatt kring Marie Hagberg, kvinnan bakom sajten. Det började med att tidningen Metro la ut en artikel på sin Facebooksida som handlade om att personer med utomnordisk bakgrund lättare fick jobb om de bytte sina namn till mer svenskklingande namn. Marie Hagberg är den första att kommentera i tråden såhär. (Klicka på bilderna nedan för att få dem större).

Skärmdump från Facebook

 

 

 

 

Joakim Jardenberg uppmärksammade det och la upp skärmdumpen på sin sida och där följde en intressant diskussion om Marie Hagberg och hennes uttalande. Jag har efter det gått in på hennes sida på Facebook och hittar en annan tråd där hon försvarar sin ståndpunkt.

Skärmdump från Facebook Hjälp en journalist 2 Hjälp en journalist 3

Här tackar hon för stödet hon får från en som svänger sig med uttrycket ”PK-eliten”. Det uttrycket används mycket av personer som hänger på Flashback, Avpixlat och liknande sajter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 av mina kompisar på Facebook gillar hennes sida och jag vet att några av de här 20 också använder hennes tjänst. Jag undrar om de fortfarande vill göra det nu?

 

Uppdatering!

Jag har fått reda på att det finns en liknande tjänst som Hjälp en journalist, men som är gratis för användarna. Jag känner också till personerna bakom den tjänsten och de är helt OK! Kolla gärna in på Intervju!

 

(Det här är inlägg 3/100 i bloggutmaningen #blogg100)

12 tankar på “Hjälp en journalist?

  1. Pingback: 101 inlägg på 100 dagar. #Blogg100 slutar idag. | Erikas tankar om saker

  2. Pingback: Halvtid | Erikas tankar om saker

  3. Pingback: 3 veckor i #blogg100 | Erikas tankar om saker

  4. Pingback: Jag avskyr konflikter ... - Nordinspire Communication AB

    • Hej och tack för ditt blogginlägg, Lena!
      Efter att jag såg Marie Hagbergs inlägg på Metros sida, i samband med den länkade artikeln, så kollade jag upp lite mer. Jag har också flera kompisar som gillar hennes sida och som också fått mediapublicitet tack vare hennes tjänst och är tacksamma för det.

      Jag har gått igenom både hennes egen profilsida och hennes företagssida och på båda såg jag att hon skrev väldigt rasistiska saker och hon stod också för dem. Jag insåg också efter ett tag att trots att flera personer verkligen pekade på vad som var rasistiskt i hennes inlägg så insåg hon inte heller ATT hennes åsikter är det. Hon gillar inte att bli kallad för rasist, eftersom hon inte själv uppfattar sig som en sådan. Och det är precis så vardagsrasismen ser ut. ”Jag är gift med en utländsk person, men…” ”Jag har vänner som är invandrare, men…”.

      Hon klumpar ihop invandrare som en grupp personer som inte funkar på arbetsmarknaden, det har hon sett, det är hennes erfarenhet och som hon skriver: ”erfarenhet är inte rasistiskt”. Enligt henne själv har hon inte rasistiska åsikter, hon har erfarenhet. Hennes erfarenhet säger att ”invandrare kan inte komma i tid” och hon har sett att ”invandrare har för mycket parfym”. Det gör att hon uttalar sig rasistiskt. Och så som hon säger att hon betedde sig under tiden hon hade ett bemanningsföretag är det också ett ärende för Diskrimineringsombudsmannen, DO.

      Gilla

  5. Tack för informationen. Sådant här vill inte jag stödja. Ska kolla om jag gillar sidan. Har haft liknande tankar som du tidigare. Men har sett i flödet något om detta och börjat dra öronen åt mig.

    Gilla

    • Ja, det är skrämmande. Jag satt och läste flera av hennes kommentarer och även en kompis till henne och hans kommentarer. Ingen av dem verkar förstå att de uttrycker sig rasistiskt alls. Även fast mannen delar saker från Exponerat och andra liknande sajter… Jag fick nyss tips om en liknande tjänst hon har, men som är gratis. Jag vet att bra personer ligger bakom den – läs mer här: http://www.intervju.cc/

      Gilla

Lämna en kommentar