Vi har meteorologisk vår

TermometerFör en vecka sedan nollställde jag min termometer för att se hur det är ställt med temperaturen. Och jo, vi har nu meteorologisk vår i Umeå. Temperaturen har varit som lägst 1,1 grader, meteorologisk vår inträffar då temperaturen varit högre än noll under en sjudagarsperiod.

Jag har blandade känslor när det gäller det här: visst är det skönt att det ni kommer att bli varmare ute, balkongen kan inredas och snart kan vi sitta där och fika. Men tankar på vad det är som händer med vädret och med klimatet är inte så angenäma. Vart är vi på väg? Hur kommer det att vara på jordklotet när mina barnbarn växer upp? Enligt en artikel i VK (som är låst för ickeprenumeranter, därför länkar jag inte) har Umeå haft 8-9 grader högre dygnsmedeltemperatur än normalt och i vissa delar av Västerbottens inland ända upp till 10 grader högre dygnsmedeltemperatur än normalt. TV4 pratade vår i morse. Klimatforskare på SMHI är mycket oroade.

Det finns skeptiker till att klimatet förändras, jag förstår inte hur de resonerar. Är de helt blinda? Jag tycker att vi alla har ett ansvar att tänka till när vi konsumerar, tänker på hur ofta vi tar bilen på resor som är onödiga, att vi hellre tar tåget än flyget, att vi köper ekologiskt i större utsträckning. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

(Det här är inlägg 2/100 i bloggutmaningen #blogg100)

 

 

2 thoughts on “Vi har meteorologisk vår

  1. Att den globala uppvärmningen är ett hot går inte att bortse från. De som är skeptiska till klimatförändringarna har ofta en politisk agenda som går ut på att skydda de ekonomiska krafter som tjänar på klimatförändringarna.

    Gilla

Kommentera

