Kostens inverkan på vår hälsa

Jag har tidigare skrivit några inlägg om hälsa, om vad jag har gjort för att må bättre, men jag har inte skrivit klart om det ämnet än, känner jag. Just nu är jag i sluttampen på min utbildning vid Axelsons Gymnastiska Institut till massageterapeut, vilken föregicks av en utbildning till hälsopedagog. Under det här senaste året har jag lärt mig massor på områden som jag inte alls haft någon som helst kännedom om tidigare och jag märker att de flesta inte vet det jag vet idag. Precis som jag inte visste innan jag läste de här utbildningarna. Det är därför jag skriver de här inläggen 🙂

Inflammatoriska processer bakom sjukdomar

Jag har tidigare skrivit om kosten och dess betydelse för oss. Själv har jag två autoimmuna sjukdomar: vitiligo och hypotyreos. Båda uppträdde hos mig när jag drabbades av en total utmattning och jag har tänkt att det var stressen som utlöste dem. Och det var det säkert! Men när jag fick de här åkommorna, åren 2011-12, var det ingen som talade om för mig att de också kom från inflammatoriska processer i min kropp och att man kan göra något åt det. Det är något jag senare lärt mig nu då jag vid det här laget läst rätt mycket näringskunskap, både via mina utbildningar, men också privat. Jag rekommenderar att läsa och/eller lyssna till Martina Johansson och Sanna Ehdin. Båda har skrivit böcker som är riktigt intressanta och tankeväckande.

Boken Hormonbibeln av Martina JohanssonBoken Nya självläkande människan av Sanna Ehdin

Visst, jag kommer få äta sköldkörtelhormonet som finns i Levaxin resten av mitt liv, men jag kan också påverka sköldkörteln och mina binjurar själv genom mitt sätt att leva och äta. Jag håller just nu på att läsa in mig på antiinflammatorisk kost och ska börja äta så under hösten för att se om jag kan få min hypotyreos att bete sig lite bättre än den gjort hittills. Jag har svaga förhoppningar om att vitiligon kan förbättras, men det är absolut värt att prova! Det är inte så roligt med de här pigmentbortfallen, kan jag säga.

Stor okunnighet, trots officiella rekommendationer

Man har sett att eskimåer och japaner har låg förekomst av hjärt-kärlsjukdomar, till skillnad från oss här i Norden. I Japan och på Grönland äter man mycket fet fisk – det vill säga kost som är rik på Omega-3. Den feta fisken vi enklast får tag i här hemma är idag odlad och odlad fisk får inte äta vad den vill äta, den matas med pellets som innehåller spannmål. Och får de pellets gjord på fiskmjöl så är de upphettade för att kunna bli pellets och tyvärr dör Omega-3-fettsyrorna vid höga temperaturer. Så fiskarna vi äter idag är inte riktigt vad vi tror att de är. Dessutom är pellets gjord på fiskmjöl miljövidrigt.

När det gäller kosttillskott i form av vitaminer, mineraler och essentiella fettsyror är tyvärr både Livsmedelsverket och sjukvården väldigt okunniga, vilket kan vara förödande för många (läs artikeln ”Livsmedelsverkets förbud äventyrar människors hälsa” här).  Det är som att det skulle vara farligt att få i sig saker som maten vi äter idag inte längre innehåller, men som den faktiskt innehöll förr i tiden. Trots att både WHO och Nordiska ministerrådet trycker på att det är viktigt att vi får i oss mer Omega-3 än vi idag får genom maten, säger Livsmedelsverket att kosttillskott inte är nödvändigt. (Läs från sid 217 i Nordiska ministerrådets näringsrekommendationer här och läs WHO:s Global Omega-3 Intake Recommendations här).

Fettsyraforskning är inget nytt

Det här är ingen ny kunskap alls, det finns forskning sedan länge. Men tyvärr är okunskapen allt för stor ute i samhället. Det skulle vara önskvärt att läkarstudenterna fick mer näringslära än de får i sin utbildning (endast 12,5 timmar på fem studieår!). Men vem vet – det kanske händer någon gång i framtiden?

Tom Saldeen är professor i hjärt-kärlsjukdomar och han har publicerat inte färre än omkring 800 vetenskapliga skrifter, främst om hjärt-kärlsjukdomar och effekterna av Omega-3. Hans bok Allt om Omega-3 – vitaminet från havet kan jag varmt rekommendera att läsa. (klicka upp bilderna för större bild om du tydligare vill se innehållsförteckningen av boken)

Bild på Omega-3 - vitaminet från havet

Innehållsförteckning Omega-3 - vitaminet från havet

Det här är så viktig kunskap och jag känner att jag verkligen vill sprida ordet. Som jag skrivit tidigare arbetar jag idag med kosttillskott och då bland annat en stabil fiskolja, som Tom Saldeen rekommenderar i sin bok och i sin forskning. Fiskoljan jag arbetar med har i tester visat att den håller sig stabil i minst 35 timmar innan den oxiderar och det är väldigt ovanligt när det gäller Omega-3-produkter. Man kan även kolla hur mycket Omega-3 man har i sitt blod och det är oerhört intressant! Hör av dig till mig om du vill veta mer! Jag har en stark vilja att hjälpa andra människor till en bättre hälsa och förebygga sjukdomar.

Nästa inlägg kommer handla om vikten av massage.

Lämna en kommentar