Ny inriktning i livet!

Jag ska berätta lite om den förnyelse jag gjort i mitt liv det senaste året. Egentligen började allt flera år tidigare, då jag hamnade i en rejäl utmattningsdepression. Då fungerade jag inte alls. Min kropp la av. Min hjärna la av. Hela min organism la av, endast de funktioner jag verkligen behövde fungerade – typ att hjärtat slog, att jag andades, att jag ibland behövde gå på toaletten. Men inte så mycket annat. Jag kände inte hunger, jag var hur trött som helst men kunde inte sova, mina muskler orkade knappt hjälpa mig att gå. Jag var väldigt illa däran.

På Stresskliniken fick jag flera verktyg för att komma tillbaka till ett fungerande jag. Ett av verktygen jag lärde mig var att inse vad träning gör för måendet. Jag deltog i en studie som innebar att jag skulle göra tre 45-minuterspass spinning i veckan och idag kan jag faktiskt påstå att de passen gjorde att jag fick mitt liv tillbaka. Jag lärde mig att det är underbart att ta ut mig ordentligt fysiskt och att träningsvärk är skönt.

Bild på mig när jag ligger och stretchar. Svettig och lycklig

Slutkörd, genomsvettig och lycklig efter ett cykelpass.

I höstas kom boken ”Hjärnstark”, av Anders Hansen, och allt han skriver i den boken kan jag applicera på mig och mitt mående. Har du inte läst den – gör det! Den finns i Storytel, i bokhandeln, på Bokus och Adlibris.

NY INRIKTNING I LIVET

Med min historia, där min hälsa verkligen har satts på prov, har jag känt att jag vill lära mig mer och jag vill också hjälpa andra att hitta sätt att kunna må bättre. Jag läste till hälsopedagog, fastnade för massage och vidareutbildar mig nu till massageterapeut. Skillnaden mellan skön friskvårdsmassage och att träffa en massageterapeut är stor. Personer som går till en massör för att de faktiskt har ont i nacken, ryggen eller någon annanstans behöver egentligen träffa en massageterapeut, eftersom en sådan utför behandlingar som en massör inte kan ge. Det handlar om att hitta varför personen har ont och vilka muskler det är som egentligen behöver behandlas. Ontet beror ofta på att vi har kompenserat en hel del. Jag kan ge ett exempel: har man exempelvis ländryggsproblem, sitter inte problemet i ländryggen. Problemet sitter oftast i låret och/eller i höftböjarfunktionen och då är det det vi ska behandla för att ländryggen ska kännas bättre. Det är vad massageterapeuten gör och det känns fantastiskt roligt att kunna hjälpa andra till att ha mindre ont!

KOSTENS BETYDELSE FÖR HÄLSAN

Vidare har jag också insett att maten inte längre är så näringsrik som den var tidigare. Idag är jordbruken är storskaliga, jordarna är utarmade och fisknäringen är till stor del en industri. Jag har hittat ett företag som tar fram kosttillskott av oerhört hög kvalitet och sedan jag börjat tillföra de här vitaminerna, mineralerna, fiskoljan, betaglukanerna och antioxidanterna har mitt mående ytterligare stärkts. Jag känner mig starkare både i min fysik och i mitt psykiska mående. Dessutom har jag lyckats gå upp hälsosamma 5 kilo! I hela mitt vuxna liv har jag stått på samma vikt, hur mycket mat jag än ätit har jag inte lyckats gå upp och många har kommentarerna kring min undervikt varit. Idag är jag inte hålkindad och benknotig längre och det känns mycket bättre, måste jag säga.

Vad som är viktigt i det här är förhållandet mellan de båda fettsyrorna Omega-6 och Omega-3. Vi behöver dem båda, men som maten ser ut idag får vi i oss för mycket av den inflammatoriska Omega-6 i förhållande till hur lite av den antiinflammatoriska Omega-3 vi får i oss via maten. Och är förhållandet mellan de här fettsyrorna skevt tar våra kroppar inte upp näring så bra, jag har ju till exempel varit underviktig i större delen av mitt liv. Därför behöver vi tillföra Omega-3 som kosttillskott. Nu finns det en uppsjö av produkter på marknaden, men alla är inte bra. En del menar att de ”rapar fisk” om de äter Omega-3, gör man det har man en olja eller kapsel som antingen är härsken innan man äter den eller så hinner den härskna i kroppen innan den har gjort jobbet, så att säga. Man måste noga studera innehållet i produkten så att den innehåller rikliga mängder av de Omega-3-fetterna som heter EPA och DHA. Och produkten behöver ha en stark antioxidant som stabiliserar upp det känsliga Omega-3-fettet.

Företaget som jag köper av, och också arbetar för, kan via ett enkelt blodtest, ett litet stick i fingret, visa hur fettsyrabalansen ser ut i blodet både innan man äter fiskoljan och hur det ser ut när man ätit den i fyra månader. 95 procent av alla når en stor förändring i sina värden och många märker också av effekter i sina kroppar. Det känns väldigt tryggt och bra med det här blodtestet, man får svart på vitt att den här fiskoljan faktiskt fungerar. Blir du intresserad av att veta mer – hör av dig till mig!

Mina kosttillskott: balansolja, multivitamin och -mineral och betaglukaner.

Vill du grotta ner dig mer finns det forskning på det här. Jag länkar till några artiklar här, annars kan man googla ”omega-3 omega-6 ratio”:

Vad jag gör numera är alltså att först se till att jag mår så bra jag kan må – men jag har också skaffat mig verktyg för att kunna hjälpa andra att må minst lika bra! Och det känns väldigt roligt, måste jag säga!

Kommentera

