Idag ska vi prata om psykisk ohälsa – #5min5maj

Inlägget kommer uppdateras allt eftersom andra bloggar i det här ämnet

Jag har varit drabbad av utmattningsdepression för några år sedan. Under många år kämpade jag rätt hårt och tillslut orkade jag inte längre. Det var inte det att det var stressigt på jobbet. Det jag kämpade med var att få livet att fungera för min son som har ADHD. Först blev han feldiagnostiserad två gånger och sedan kunde inte skolan få det att fungera för honom. Och då skolan inte funkar är det lätt att hela tillvaron helt brister. Och tillslut brast jag.

Då vi kämpande på som värst och fajtades mot väderkvarnar skrev jag på en blogg som jag kallade ”Mellan stolar”. Då bloggade jag anonymt som en förälder någonstans i Sverige, det här är första gången jag sprider den som mig själv (jag har frågat sonen och det är OK för honom). Att det finns ett behov av personer som skriver sådana bloggar ser jag då jag snart två år efter det att sista inlägget skrevs fortfarande har flera hundra läsare varje månad.

#5min5maj

Hjärnkoll finns för att få upp psykisk ohälsa på agendan. Deras underrubrik är ”Psykiska olikheter – samma rättigheter” då många som lever med psykisk ohälsa blir diskriminerade på olika sätt. De har 300 ambassadörer som man kan boka för att lära sig mer om vad det innebär att leva med psykisk ohälsa.

Idag, den 5 maj, hålls kampanjen #5min5maj där de uppmanar oss att prata i 5 minuter om det här ämnet. 75% av oss har nämligen erfarenhet av psykisk ohälsa. Antingen är vi själva drabbade eller så har de allra flesta någon eller några i sin nära omgivning som är drabbade. Men även om nästan alla av oss är drabbade av det här är ämnet ändå tabu-/skam-/skuldbelagt. Vi måste börja våga prata om det! Tagga det du skriver i sociala medier idag med #5min5maj så blir dina tankar sökbara. När det gäller Facebook – se till att din status kan ses offentligt också.

Hjärnkoll har gjort en lista på saker vi kan prata om idag.

5 tips för att må bra

  • Se till att få sova bra och håll en bra dygnsrytm. Vilka förutsättningar behöver du för det? Nybäddad säng? Svalt sovrum? Regelbundna tider? Avslappningsövningar? Ibland kan man behöva hjälp med mediciner några veckor för att få till en dygnsrytm som funkar. Se bara till att det är under en begränsad period du i så fall medicinerar för att få sömn.
  • Ät regelbundet (frukost, lunch och middag) och undvik socker. Inte bara för att socker är dumt för tänderna – du går också igång på sockret som gör att det kan vara svårt att sedan somna och sömnen behöver du mer än sockret.
  • Undvik alkohol. Visst är det gott med ett glas vin till maten och trevligt med en krogsväng. Men ångesten kommer bara att öka när alkoholen går ur kroppen.
  • Träna! Endorfinerna som frisätts gör att vi mår bättre. Själv mår jag bäst av träning där jag får ta ut mig riktigt ordentligt. Yoga eller promenader passar andra. Prova olika träningsformer och se sedan till att göra träningen till ett naturligt inslag i din vardag.
  • Se till att ta pauser. Under min tid på Stresskliniken var det här det ständigt återkommande tipset. En paus behöver inte innebära en lång stund – det räcker med någon minut där du tänker på något annat än jobbet. Pomodoro heter en metod där man planerar dagen i 25 minuterscykler med arbete för att sedan ta en paus.

Låtar om psykisk ohälsa 

 Utmaningar att skicka till politiker och beslutsfattare

  • Satsa mycket mer på psykiatrin! Idag är det en gömd och nästan glömd verksamhet. BUP i Västerbotten har till exempel haft kris länge och många barn och unga får inte den hjälp de behöver. Är man inte självmordsbenägen har man svårt att få hjälp. Köerna är långa till såväl BUP som till vuxenpsykiatrin.
  • I samhället måste vi se allvaret med psykisk ohälsa. Vila räcker inte – snabb behandling måste in.
  • Inkludera ämnet psykisk ohälsa/hälsa i ämnet Hälsa och idrott.

Filmer/serier om psykisk ohälsa 

Här tipsar jag hellre om filmer eller serier som jag tycker om och som handlar om personer som faller utanför normen

  • I am Sam – en förståndshandikappad man som kämpar för att klara av att vara ensamstående förälder
  • Forest Gump
  • Bron
  • The Big Bang Theory

Platser jag förknippar mest med psykisk hälsa eller ohälsa

Det här är ju väldigt olika. Ibland kan det vara påfrestande att bara gå till affären för att handla mat när man mår dåligt. Andra dagar går det bra. Men när jag har det jobbigt är det alltid skönt att vara vid vatten, tycker jag. På en klipphäll eller en strand med en termos med kaffe och bara sitta vid vattnet och titta mot horisonten ger mig ro.

Myter och fördomar om psykisk ohälsa

  • ”Personer som lider av psykisk ohälsa är svaga och bräckliga människor”
  • ”Personen vill nog inte ha kontakt så jag hälsar inte på eller ringer. Bäst att hen får vila nu”
  • ”Personer som är psykiskt sjuka är farliga”
  • ”Personer som är psykiskt sjuka/mår psykiskt dåligt vill inte jobba. De är lata.”
  • ”Psykisk sjukdom/funktionsnedsättning är hitte-på”

Tips för att starta samtal på jobbet eller i skolan

  • Fråga hur din kollega mår och våga lyssna på svaret!
  • Arbeta för att ha ett vänligt klimat på jobbet så att det inte blir en jobbig fråga på arbetsplatsen. Den som drabbas av ångest/depression ska inte ses på med andra ögon än den som bröt benet eller drabbades av influensan.
  • Berätta om egna erfarenheter
  • Chefer/ledare/rektorer/lärare borde utbilda sig i att kunna hantera om/när en personal drabbas. Läs mer på Hjärnkoll här.

Läs också (blandat andra bloggare med krönikor, artiklar och radioprat)

(Det här är mitt inlägg #68 på den 66:e dagen i bloggutmaningen #blogg100)

 

4 tankar på “Idag ska vi prata om psykisk ohälsa – #5min5maj

  1. Pingback: Nio veckor dagligt bloggande | Erikas tankar om saker

  2. Pingback: > Mina fem bästa må-bra-tips #5min5maj | Diggjo

Lämna en kommentar