Om bilden av ställen som ligger utanför tullarna

40% av Sveriges journalister bor i Stockholm och 10% av landets journalister bor på Södermalm. Lokalredaktioner har lagts ner i landet utanför Stockholm. Att det ser ut så gör något med mediabilden av vårt land.

Igår såg jag texten från Aftonbladet Kultur med rubriken ”Missanpassad i Missenträsk” och försökte läsa den. Det var många ord och först blev jag väldigt provocerad. Jag tog den i etapper, något annat orkade jag inte göra. Visst – språkligt sett är den välskriven. Innehållsmässigt är den katastrofal ur min horisont, som är född, uppvuxen och verkar i Västerbotten. Jag ska inte gå närmare in på den här, för det har Malin Johansson redan gjort på ett strålande sätt. Läs gärna också den här texten av Linnéa Sjödin.

Jag konstaterar bara att textförfattaren, Jack Hildén, har en massa fördomar som han inte alls, med någon som helst nyfikenhet, har lust att slå hål på. Han har samma fördomar efter det att han bott i Sara Lidmans hus, för att få skriva i lugn och ro i en vecka, som då han reste dit. Och han fick ett helt uppslag i pappers-Aftonbladets kultursidor.

Ikväll börjar serien ”Delat land” på SVT. Det är reportern Niklas Källner, som vi känner kanske främst för sina inslag i Skavlan, som gör programmet. I trailern säger han att det är 20 år sedan han flyttade till Stockholm och nu vill ha ta reda på hur det ser ut i landsbygden. Han säger att folk är missnöjda, knyter nävarna i fickorna. Det kanske är så, men det är också på andra sätt. Jag ska inte dissa programmet innan jag sett det. Det kanske är en bra serie.

Jag börja bli rätt trött av bilden på landsbygden. Det vill säga den del av Sverige som inte är Stockholm. Läs också gärna Elin Grelsson Almestads text ”För du blir aldrig mer densamma”. Hur ska vi göra för att bilden av området utanför Stockholm blir mer nyanserat beskriven?

Lyssna gärna på Norrlandspodden där journalisterna Sofia Mirjamsdotter och Po Tidholm samtalar om Norrland ur flera olika synvinklar! Det för riktigt bra samtal om väldigt mycket som rör 2/3 av Sveriges yta.

(Det här är mitt inlägg #67 på den 65:e dagen i bloggutmaningen #blogg100)

 

One thought on “Om bilden av ställen som ligger utanför tullarna

  1. Ping: Var journalister bor spelar roll för rapporteringen | Erikas tankar om saker

Kommentera

