Har du koll på balansen?

balansva%cc%8ag

Jag har sedan en tid tillbaka läst en hel del näringslära och lärt mig ett och annat som jag tidigare inte hade någon som helst aning om. Här ska jag skriva om fettsyror och speciellt fettsyrorna Omega-3 och Omega-6. Ju mer jag läser på om de här inser jag hur viktigt det är att vi har en bra balans mellan dem. Något Livsmedelsverket inte anser, vilket jag blir vansinnigt förvånad över. På deras hemsida finns att läsa:

”När det gäller omega-6 diskuteras det om omega-6-fett skulle kunna öka risken för inflammatoriska sjukdomar. Den forskning som finns tyder på att det inte är så. I studier där man tittat på människors intag av olika mängder omega 6-fett ser man generellt ingen koppling mellan intaget av omega-6 och markörer för bland annat inflammation. I vissa studier har man tvärtom sett att omega-6 skyddar mot inflammation.”

Omega-6 är en livsnödvändig fettsyra som vi inte kan producera själva. Vi behöver den för att starta inflammationer och sätta igång immunförsvaret när vi råkar ut för en skada eller infektion. Men sedan måste något annat till för att inte inflammationen ska ta över och bli kronisk. Här är ett klipp som förklarar det hela på ett pedagogiskt sätt.

Jag behöver inte googla särskilt länge på ”omega-3 omega-6 balance”, ”omega-3 omega-6 ratio” eller ”omega 6 inflammation pubmed” för att inse att Livsmedelsverket inte har koll på det här. Det finns forskare runt om vårt jordklot som har tittat på det här och kommit fram till att vi behöver ha en balans mellan Omega-6 och Omega-3 som är så jämn som möjligt. Jag länkar till några av de forskningsrapporter jag hittat här:

Det finns massor med rapporter att läsa för den hugade.

”Jag lagar mat från grunden och äter varierat”

Så säger många, även jag. I vår familj äter vi lax minst en eller två gånger i veckan. Lax och andra feta fiskar innehåller ju mycket Omega-3. Trodde jag. Den lax som är lättast att få tag i är odlad i Norge och enligt Forskning och framsteg matas den odlade laxen med föda som upp till hälften består av soja, majs, raps, gluten från vete och solros- och linfrö. Och vad innehåller de här råvarorna? Jo, massor av Omega-6. Det vill säga laxen vi lättast får tag i är inte vad vi tror att den är längre.

Kossorna får kraftfoder – Omega-6-rik. När jag googlar på innehåll på kraftfoder för höns kommer jag till sajter som säljer det och i innehållsförteckningarna är det inte sällan solrosfrö och soja i det – saker som är rika på Omega-6. Äter vi svenskt kött äter vi djur som ligger på en Omega-6 – Omega-3-balans på 10:1-15:1 – alltså 10-15 gånger mer Omega-6 än Omega-3. Inte heller djuren är vad de var för en sisådär 60-70 år sedan. Och vi blir alla vad vi äter.

Så att äta varierat och att laga mat från grunden räcker inte för att vi ska få i oss rätt näring längre.

Så hur ska man göra då?

Omega-6 är superlätt att få i sig. Den har en egenskap att den håller länge, den härsknar inte så lätt – till skillnad från Omega-3 som har lätt för att härskna. Och vi behöver inte fundera på om vi får i oss tillräckligt av Omega-6, faktum är att vi får i oss betydligt mer än vi faktiskt behöver. Det knepiga är att få i oss tillräckligt med Omega-3. Det går inte att få i sig tillräckligt genom att äta varierat med de råvaror vi har tillgång till i våra matbutiker.

Jag har kommit fram till att vi behöver äta kosttillskott med Omega-3. På marknaden finns en uppsjö av de här och alla är inte bra. Det är EPA och DHA vi behöver och det återfinns i fet fisk som levt i det fria i kallt vatten. Eftersom det är så svårt att få tag i – och vi skulle behöva sätta i oss omkring 2 kg vildfångad fet fisk i veckan för att råda bot på Omega-6-överskottet vi får i oss – måste vi hitta en bra Omega-3-olja. Forskare pratar om att det är en stabil fiskolja vi bör äta och med stabil menar man att den har antioxidanter i sig. Det har de feta fiskarna naturligt i sig, men då man renar oljan från gifter och fiskproteiner renar man dem även från de här antioxidanterna. En stabil Omega-3-produkt kombinerar fiskoljan med antioxidanter, till exempel från högvärdig olivolja. Är den stabil håller den också längre innan den härsknar. Äter du en Omega-3-produkt och upplever att du ”rapar fisk” äter du en produkt som skadar dig mer än gör nytta. Den är redan härsken. En frisk olja/kaspel ska inte smaka eller lukta illa. Vissa produkter härsknar innan kroppen hunnit ta upp vad den ska ta upp – du har kastat pengarna i sjön därmed.

För att hitta rätt produkt ska du söka efter någon som ger dig höga halter av EPA och DHA, blandad med en bra antioxidant och gärna också D-vitamin. Då har du förmodligen hittat en som fungerar bra. Jag har googlat och studerat ett antal olika produkter på marknaden, den sammanställningen hittar du här.

Håll utkik här! Jag kommer att skriva mer i det här ämnet och snart kommer ett inlägg om varför det är viktigt med den här balansen.

Läs också:

Kommentera

