Blockerad på Facebook

Facebook har gemenskapsregler för att vi alla ska kunna känna gemenskapen i nätverket. Det är ju bra, kan man tycka! Men det blir väldigt konstigt då de här reglerna slår helt tokigt! Jag ska visa lite olika exempel på bilder som inte tillåts på Facebook här. (OBS! Jag vet inte om exakt de här bilderna blivit blockerade, eller ens publicerats på FB. Men jag vet att liknande bilder har blivit det. Bilderna har jag googlat fram, var de publicerats skriver jag i bildtexten)

  • Personer av samma kön som kysser varandra

    Två män som kysser varandra

    Källa equlizer.se

  • Kvinna som ammar sitt barn

    Ammande barn

    Källa alltomforaldrar.se

  • Bild på stark kvinna som kämpar mot bröstcancer

    Charlotta Lundgren är en krigare mot cancer

    Charlotta Lindgren, Vindeln, har kämpat mot bröstcancer. Foto: Maria Westling, bild har publicerats i flera medier.

Och det är när folk har publicerat artiklar på Facebook som handlar om Charlotta Lindgren från Vindeln, som själv blev blockerad på Facebook när hon delade bilden på sig själv, som de blivit blockerad på Facebook:

Själv har jag delat tre artiklar som handlar om det här. Först togs artiklarna bort av Facebook med den här motiveringen:

fb-2

Idag delade jag den tredje artikeln i det här ämnet, den där vi får läsa om Babek Toloe som stöttar Charlotta Lindgren, och då valde nätverket att blockera mig i 24 timmar.

jag-a%cc%88r-blockerad

Vad är det då som tillåts att publicera på Facebook?

Jag är inte blockerad helt, jag kan surfa runt på Facebook, men jag kan inte skriva eller gilla något. Så jag har sökt lite på bröst, breast, titts, ass och butts och hittade följande bilder som ligger ute, allt är skärmdumpar från Facebook under eftermiddagen idag:

butt butt-clevage fuck-my-ass fo%cc%88rla%cc%8at-vad-sa-du-jag-ta%cc%88nkte-pa%cc%8a-bro%cc%88st saveed-pussy-ass-fuck

Alltså jag tycker att det känns väldigt konstigt med vad som är tillåtet och inte tillåtet på Facebook. Så jag skrev till dem ner mina åsikter. Ärligt talat vet jag inte om någon människa överhuvudtaget kommer att läsa det, jag antar att det är någon robot som har spärrat just den här bilden på Charlotta Lundgren, krigaren.

Här är mitt meddelande till Facebook:

Hej!
Jag anser att ni gjort ett misstag när ni blockerat mig, Charlotta Lindgren från Vindeln, Bröstcancerfonden, Folkbladet Västerbotten och några andra. Orsaken till att vi blockerats är för att vi delat bilden på/artiklar om Charlotta Lindgren från Vindeln där hon på sin gravida mage skrivit ”Jag är en krigare” och hon visar upp sin kropp där ena bröstet är bortopererat pga bröstcancer. Det här är inte en sexistisk bild, det är inte en bild som är ”porrig”. Det är en stark bild på en stark kvinna.

Män har i den här vevan lagt upp bilder på sina mansbröst och uppmanat folk att anmäla bilden, de bilderna har inte tagits bort av er. I grupper, som har uttalat rasistiska åsikter, har brott uppmuntrats – de har inte tagits bort, trots massanmälningar. Bilder som är uttalat sexistiska får ligga kvar. Men inte en bild på en krigare mot cancer. Jag anser att det är helt fel tänk från er. På grund av att jag delat texter om det här är jag nu blockerad i 24 timmar. Gör om, gör rätt!

5 thoughts on “Blockerad på Facebook

  1. Hampus!
    Att kalla en gravid kvinna med bröstcancer fetto, säger mer om dig och din uppfattning.
    Skriv inget mer det gör dig inte bättre på något sätt.
    Kör på med din kampanj Erika.
    MVH
    Anders

    Gilla

  2. Viss skillnad att lägga ut bilder på ett fetto med jättemage som man blir äcklad av och bilder på babes som är trevliga att se på. *sniff sniff* luktar den kvinnliga avundsjukan lång väg.

    Gilla

Kommentera

