”Du ska göra det du gör”

Jag har ju tidigare skrivit att jag i vintras bröt mitt ben när jag skulle åka slalom. Skadan heter medial tibiakondylfraktur och innebär i princip att jag haft flera frakturer i mitt knä och ner längs skenbenet. I slutet av april skulle jag sluta använda ortosen och fick även ett träningsprogram. Det gick bra till en början, men sedan en dryg månad tillbaka har jag känt att det är svårt att inte överbelasta. Det behövs nästan ingenting för att det ska kännas konstigt. Idag har jag träffat ortopeden igen. Han sa att det inte är någon fara alls.

Det träningsprogram jag fick av sjukgymnasten innefattar mycket instabil träning. Och det kan nog vara så att det är därför som jag får ont nästan direkt, en massa småmuskler ska användas för att knät ska bli bra. Läkaren frågade mig hur jag helst tränar – body pump och cykling, sa jag. ”Du ska göra precis det du vill, du kan också ut och löpträna”, sa han. Det senare känner jag inte så mycket för, men det var skönt att få höra att det jag känner i knät är fullt normalt! Att det är så och att det bara är att acceptera faktum.

Sedan kom vi till det där mindre roliga att få höra. I och med att jag har haft ett rejält trauma i knät så kommer jag mycket lättare att få artos… Kanske har det redan börjat och att det är det jag känner av.  Jag ska försöka mota Olle i grind och strunta i att jag tycker att det känns lite överbelastat. Nu ska jag ut och promenera mer, något jag varit lite rädd för den senaste månaden. Jag ska klippa gräsmattan, jag ska röra mig.

Jamen då kör vi då!

2 thoughts on “”Du ska göra det du gör”

Kommentera

