Instabil träning ger stabilitet

Den senaste tiden har jag inte tagit mig iväg till gymmet alls, tyvärr. Jag har köpt en balansboll för att kunna träna mer hemma, enligt det schema jag fått av sjukgymnasten.

Mitt träningsschema

Igår kom balansbollen och jag gjorde just de här övningarna för första gången. Så himla jobbigt kan det vara, tänkte jag först. Men jo, det var det! Jag blev helt genomsvettig och slut i musklerna.

boll mellan knän. gör höftlyft, sträcker ut ett av benen

Först gjorde jag höftlyft med boll mellan knäna och sträckte ut benet. Jag inser att en basketboll, den enda jag hittade, är lite i största laget. Tuff balansövning!

Boll mellan ben, fötter på balansboll, gör höftlyft

Sedan försökte jag samma sak med fötterna på balansbollen. Att lyfta ena benet är något jag verkligen måste träna på här! Svårt och jobbigt!

Bild på mig med balansbollen bakom ryggen och jag knäböjer

Benböj med boll bakom ryggen gick betydligt lättare. Det är svårt att hålla ryggen helt rak, den vill gärna svanka. Jag kör ett mantra i skallen: ”Stolt rygg!”.

Bild på mig, gummiband runt sängben och mitt ben. Mitt ben dras bakåt

Sedan var det dags för gummibandet. Staven har jag för balansens skull. Här ska jag dra benet bakåt. Det tar bra!

Bild på mig med gummiband runt sängben och mitt ben. Mitt ben dras utåt

Dra benet åt sidan låter lätt, men det är banne mig svårt med balansen!

Bild på min, gummiband runt sängben och mitt ben. Mitt ben dras framåt

Dra benet framåt gick lite lättare.

Bild på mig, gumminand runt sängben och min fot. Benet dras in mot andra benet

Här ska jag dra benet in mot det andra benet. Gick okej.

Jag sitter på en balansboll och känner mig stark

Tidigare när jag varit på gymmet och tränat i maskinerna har jag inte fått så mycket träningsvärk, även om jag tycker att jag tagit ut mig ordentligt. Idag har jag det!

Jag inser att den här bollen kommer flera i familjen att ha nytta av. Det ger så kallad instabil träning, vilket är bra – alla småmuskler måste samarbeta med de större för att få bättre balans och stabilitet. Här finns fler övningar med balansboll. Min sjukgymnast berättade att hon sett en film med en som stod på bollen, hade en skivstång över axlarna och gjorde benböj! Där är jag inte riktigt än, men tydligen ska det gå! 🙂

Annonser

One thought on “Instabil träning ger stabilitet

  1. Ping: ”Du ska göra det du gör” | Erikas tankar om saker

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s