Rehabträning #2

Det har gått tre veckor sedan jag blev av med mitt helbensgips och fick ett träningsschema och en ortos, efter det att jag i början av februari bröt mitt ben i en skidolycka. Jag fick förra veckan börja belasta benet fullt ut och då började jag också att rehabträna ordentligt på gymmet. Efter första träningen där, då jag framför allt cyklade, la sig min svullnad i knät ordentligt och rörligheten ökade enormt! Hemma kan jag gå utan kryckor då jag har ortosen på. Utan den vågar jag inte göra något. Den är mina muskler, ledband och korsband just nu. Nu har jag vågat prova lite mer träning som inkluderar benen mer.

Först cyklar jag mig varm i 20 minuter. Jag försöker hålla RPM på omkring 90 för att ordentligt få upp flåset och värmen i kroppen. Nu har jag även tagit av mig ortosen då jag cyklar. Foten sitter ju fast och det kan inte bli snett, tänker jag. Och musklerna får svälla i fred då de blir varma och får arbeta.

IMG_5074

Baksida lår har jag förstått är en viktig muskel att träna för funktionen i benet. Jag kör sittande bencurl i maskinen och har 12,5 kg och kör repetitioner om 3×20.

IMG_5073

Framsida lår måste också få sitt, jag har samma vikt och kör lika många repetitioner som på baksidan här.

Igår tänkte jag också att andra muskelgrupper skulle få sitt så jag provade andra maskiner.

IMG_5068

Insida lår tänker jag är bra också för stabiliteten så den provade jag för första gången i går. Här kunde jag lägga på 27,5 kg och körde även här 3×20 repetitioner.

IMG_5069

Rumpan styr ju också baksida lår, vilken är bra för funktionen av benet. Den fick också sitt. Här hade lapparna med antalet kilo på maskinen fallit bort, men jag tror att jag hade samma som ovan här. 27,5 kg och 3×20 repetitioner.

Sittande benpress

När jag väl var igång och benen var varma så körde jag med sittande benpress som tar alla de här tre musklerna samtidigt. Här la jag på 20 kg och körde mina vanliga 3×20 repetitioner.

Jag blev lite osäker på om jag överansträngt mitt ben med allt det här, men det känns bara bra idag! Visst har jag lite träningsvärk, men inte någon ohanterlig sådan. Bara skön.

Tåhävningar är också bra. Sådana ska jag göra tills vaden är trött, idag har jag träningsvärk i vaden. Att stå på ett ben är bra också för stabiliteten. Jag tror att instabil träning är bra. Då tränar man även de mindre musklerna som är svåra att komma åt annars.

Utöver benen får överkroppen också jobba. Axlar, rygg, biceps, triceps och magen får också sitt. Det är så oerhört skönt att äntligen få träna! Jag är inte längre orolig att jag inte ska kunna komma tillbaka, mitt ben kommer bli bra! 🙂

4 thoughts on “Rehabträning #2

  1. Ping: Tålamod, Erika! Tålamod! | Erikas tankar om saker

  2. Ping: Att komma tillbaka efter helbensgips | Erikas tankar om saker

Kommentera

