Tankar kring muskler

I natt drömde jag om mitt ben, som efter en skidolycka varit helbensgipsat i 6 veckor. Sist jag såg det utan gips var för en dryg vecka sedan då jag gipsade om mig senast. Då såg det fjantigt löjligt ut. Nästan inga muskler var kvar. Huden och mina före detta muskler liksom hängde ner och benet var bara lite bredare än själva lårbenets skelett. Det såg inte alls levande ut.

I min dröm i natt…. alltså jag hoppas på riktigt att det inte ser ut som det gjorde där! Men samtidigt förstår jag att det hänt ytterligare en del med muskelförtviningen efter ytterligare en vecka…

Kollage med bilder på alla gips jag haft

I morgon blir jag avgipsad för sista gången. Känslorna inför det är blandade. Det ska bli fantastiskt skönt att slippa gipset, att få börja böja benet lite smått! Samtidigt är gipset väldigt stabilt och skönt. Inget kan hända med benet under det! Och det ger mig bra stadga när jag står och går.

Hur det kommer att bli med endast en ortos har jag ingen aning om. Kommer jag att få ta av den när jag duschar? Hur sladdrigt kommer benet att kännas i så fall? Måste nog sitta ner och duscha om jag inte har något som helst stöd. Jag antar att jag måste sova med den, hur kommer det att gå? Kommer den att skava? Måste jag lära mig att gå igen. Hur kommer det att bli i trappor? När får jag börja rehabträna? Hur lång tid kommer det att ta innan benet fungerar som jag vill?

I morgon får jag svar på några av mina frågor.

Läs även mina tidigare inlägg på temat

(Det här är mitt inlägg 22/100, dag 22, i bloggutmaningen #Blogg100)

4 thoughts on “Tankar kring muskler

  1. Ping: Tålamod, Erika! Tålamod! | Erikas tankar om saker

  2. Ping: Speed date och robotben | Erikas tankar om saker

  3. Herregud vilken grej 😦 Läste dina tidigare inlägg om ditt stackars ben och är inte avundsjuk 😦 Hoppas det blir bra snabbt och muskeln växer på sig när du får börja använda benet normalt.
    /Linnea i Bayern

    Gilla

Kommentera

