Twitter fyller 10 år

Twitter 10 år

Idag fyller det sociala nätverket 10 år. Jag skapade mitt konto där i maj 2009, har jag för mig att det var. Det var Ingela Hjulfors Berg som hjälpte mig, det var en ganska lång uppförsbacke innan jag tillsammans med henne kom på hur det fungerade. Det var något helt annat än Facebook. Hon introducerade även Daniel Nordström, då chefredaktör på Västerbottens Folkblad, nu på VLT. Läs hans text om födelsedagen här.

Under årens lopp har jag, så att säga, varit periodare på Twitter. I början var jag en av väldigt få från Umeå som höll till där, vilket gjorde att jag där kunde skriva om saker som jag kände att jag inte kunde ta på Facebook. Jag kunde på Twitter också hitta personer som hade samma tankar, problem, eller vad det nu kunde vara och få stöd och pepp där.

Twitter 10 år 2

För att inte tala om nyhetsflödet som där snabbt har spridits. När jordbävningen skedde på Haiti 2010 kunde vi hålla oss uppdaterade om vad som hände där genom hashtags. När den isländska vulkanen Eyjafjallajökull hade ett utbrott samma år och ställde till det i flygtrafiken kunde människor hjälpa varandra genom olika hashtags på Twitter. Jag vet personer som gick tillsammans och köpte bilar och ordnade samåkning hem för att det inte gick att flyga. Det tack vare Twitter. Under den Arabiska våren var det också på Twitter som vi kunde hålla oss uppdaterade om vad som hände i Nordafrika. Det här är endast några händelser där Twitter haft stort inflytande för människors omvärldskunskaper.

Här har Twitter själva samlat ihop några stora händelser där Twitter haft betydelse under de 10 år som gått.

Men på senare år har många tyckt att Twitter inte är vad det en gång varit. På senare år har tonen hårdnat, allt fler konton startas i anonymitet och vissa hashtags undviker i alla fall jag att använda idag. #svpol är en sådan. Använder jag den kommer det ofelbart tweets från personer som man skulle kunna säga kom från Sverigedemokraternas svans. Personer som får allt att handla om att ”det är invandringens fel”, vad det än handlar om. Personer som hatar och hotar och som det inte alls går att föra ett vettigt samtal med.

Ingela, som var den som introducerade mig, har här skrivit sina funderingar om Twitter är en skadeskjuten 10-åring. Just nu trendar även hashtagen #LoveTwitter där jag också kommer att posta det här inlägget.

(Det här är mitt inlägg 21/100, dag 21, i bloggutmaningen #blogg100)

Kommentera

