Det här med ljudböcker

Jag är en periodare när det gäller att läsa. I perioder plöjer jag bok efter bok, men sedan kommer perioder där jag inte orkar läsa. Flera har sagt åt mig att ljudböcker är bra, men jag har inte kunnat förstå det. Om jag ligger i sängen, sitter i fåtöljen somnar jag bara, har jag tänkt. Jag har inte förstått de som kan lyssna på ljudbok och städa samtidigt heller.

I våras började jag promenera en hel del. I lurarna lyssnade jag på radioprogram och det var roligt och bra på många sätt. Jag älskar radiomediet, men har svårt att ha på radion hemma medan jag lagar mat och så. Men när jag pluggar in lurarna i öronen går det alldeles utmärkt. Jag har kunnat lyssna på radio och rensa ogräs ute på vårt sommarställe, jag har kunnat lyssna på radio medan jag lagat mat, städat, diskat och så vidare. Men inte tänkt att jag skulle kunna lyssna på ljudbok på samma sätt…

I höstas hade jag besök av en god vän som pratade sig varm om fenomenet ljudböcker. Hon var helt lyrisk och tyckte verkligen att jag skulle prova. Ett tag senare kom Telia med ett erbjudande om tre månaders gratis Storytel. Okej, tänkte jag. Jag gör som min vän säger och laddar ner ”Kvinnan i rummet” av Jussi Adler Olsen. Stefan Sauk läser. Jag gillar egentligen inte alls Stefan Sauk, det gör inte min vän heller. ”Men han är fantastisk på att läsa in ljudböcker!”, sa hon.

Bild på omslaget, Kvinnan i rummet

Nu är jag fast! Och eftersom jag nu lyssnar på en bok tar jag mig också ut på promenader. För mig hänger det lite ihop att lyssna och promenera. Igår hade jag flera möten som låg med några timmars intervaller, jag hade god tid på mig att ta mig mellan alla möten. Det blev dryga milen promenerat igår och flera timmars lyssnande på boken.

Den är riktigt bra, boken, måste jag säga. Sedan läser jag att just den här serien har han blivit prisad för:

– Att läsa in Jussi Adler-Olsen böcker har varit ett rent nöje framförallt för att de är så välskrivna, säger Stefan Sauk i ett pressmeddelande när han 2013 fick Stora ljudbokspriset.

Han har vunnit Stora ljudbokspriset 2015 och 2016 också i klassen ”deckare”.

För mig blir det att ladda ner nästa bok snart. Men jag kommer inte att släppa pappersböckerna helt, har flera på min att-läsa-lista.

(Det här är mitt inlägg 18/100, dag 18, i bloggutmaningen #blogg100)

5 thoughts on “Det här med ljudböcker

  1. För mig (som blir stressad av min mans hårdrock) och min man (som får exem av min radiopop) är ljudböcker toppen! Vid längre bilresor kör vi ljudböcker och kortare kör vi Poddar 🙂
    /Linnea i Bayern

    Gilla

  2. Jag har inte heller gillat ljudböcker, det går alltför långsamt. Men, jag kom på, av tvång nästan, att den timmen jag spenderar i bilen varje dag kan användas till ljudbokslyssnande. Det går riktigt bra!

    Gilla

Kommentera

