Dagny Carlsson är världens äldsta bloggare

Igår kväll zappade jag mig runt bland kanalerna, tablån kändes fattig. Skavlan brukar jag undvika då jag inte alls gillar honom. Ibland kan han glänsa som programledare, men det är inte så ofta, tycker jag. Han själv var inte så bra igår heller, men det var hans sista gäst: Dagny Carlsson, 103 år ung och världens äldsta bloggare. Vilken tant! Jag filmade inslaget som Niklas Källner gjorde i gårdagens Skavlan med min telefon.

Hon hade sett hur hennes lillasyster, då i 90-årsåldern, ”lekte med sin dator” och kände sig nyfiken, men tänkte också att hon var ju 100 år och kanske inte skulle skaffa sig en egen dator. Hennes syrra skulle köpa en ny så Dagny fick ärva den gamla och idag är datorn hennes bästa vän. Läs en artikel i Allehanda här.

Hon skaffade sig en blogg och hon bloggar under namnet ”Bojan”. Namnet Dagny tycker hon är ett namn för gamla personer. Hennes blogg har tydligen 1 miljon läsare och hon åker runt till äldreboenden där hon träffar sina läsare. Hon har också hållit i datorkurser för äldre.

Bildkollage Dagny Carlsson från google

Jag läser på hennes blogg, tyvärr går det inte att länka till enskilda inlägg, så jag tog en skärmdump på ett tänkvärt inlägg om att bli gammal.

Att bli gammal

Dagny berättade i Skavlan igår att hon alltid varit en blyg person med mindervärdeskomplex. Men sedan hon som 100-åring började blogga har hennes självförtroende blivit bättre. ”Jag har börjat kaxa till mig på äldre dar”, sa hon. Hon fick en fråga om vad man ska göra för att få ett lyckligt liv och hon svarade ”Man ska vara nyfiken”.

Se ett klipp här där Robert Aschberg frågar henne om hon skulle kunna hjälpa honom när han får problem med datorn. Och ett annat här där hon berättar att hon följer Melodifestivalen (”Det är bra för allmänbildningen”), men hon tycker att Rebecca och Fiona är bättre: ”Man ska inte bara säga att det är bompa-bompa för det är det inte”, säger hon.

I höstas gick en serie på SVT som hette ”Det är inte så dumt att bli gammal” och tittarreaktionerna efter programmet med Dagny lät inte vänta på sig. Hon fick sitta och chatta med tittarna, läs den chatten här. Här några axplock ur den:

Mumin: Hej Dagny! Sitter med min dotter på 10 år bredvid mig och du har blivit bådas idol. Vilken inspiration du är! Min dotter undrar när du slutade att vara blyg och varför? Kram från Mumin med dotter
Dagny:
Hej Mumin! Jag slutade att vara blyg när jag var över hundra. Antagligen fick jag lite mer självförtroende.

Thea: Hej! Jag är tolv år och har verkligen inspirerats av dig.

Jenny: Vilket ord är ditt favoritord och varför?
Dagny: Hej Jenny! TACK. Jag tror man ska vara tacksam.

I vår fyller hon 104 år och då ska hon ställa till med ett hejdundrades kalas, säger hon. I present önskar hon sig några flaskor champagne.

Läs också

(Det här är mitt inlägg 5/100, dag 5 i bloggutmaningen #Blogg100)

 

Kommentera

