Vi måste tydligen prata mer om det här!

Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men den senaste tiden har debatten i media och i sociala medier handlat om sexuella övergrepp mot kvinnor som uppmärksammats efter de otäcka händelserna i Köln, Kalmar, Helsingfors och Stockholm. Debatten blir oerhört skev och även rasistisk då den nästan enbart handlar om att i de här fallen handlar det om personer som nyligen kommit till Europa från andra länder. Jag blir faktiskt väldigt förvånad att den inte handlar om mäns våld mot kvinnor som är ett globalt – och inte på något sätt nytt – problem!

Ida Östensson skrev igår ett inlägg på Facebook som jag delade. Jag har tagit en skärmdump på delar av det inlägget.

Idas kommentar

En kommentar som jag fick, från en man som känner att han som man blir kollektivt utpekad på grund av att vi pratar om mäns våld mot kvinnor i ett större problem än ett etniskt problem, var den här.

Tommys kommentar

Att män som den här mannen känner sig kollektivt utpekad kan bara de göra något åt. Det kan inte vara någon annans uppgift att se till att de inte känner sig kränkta. Men det BORDE ligga i mäns intresse att ställa sig upp och verkligen GÖRA NÅGOT ÅT det här, anser jag! Det är inte något nytt, hur kan man som medborgare på jordklotet överhuvudtaget tro det?

Det handlar naturligtvis inte om alla män, men det handlar om män! Män som inte ser det här och hellre vill göra frågan om mäns våld mot kvinnor till ett etniskt/kulturellt problem har inga problem med att klumpa ihop alla muslimer, alla araber, alla invandrare i samma klump som de själva inte vill vara i när den här frågan lyfts. Logiken där?

Kan vi sluta tänka att det är ett invandrarproblem när vi ser den här bilden, som Researchgruppen tagit fram? Läs hur de fått fram namnen här.

Vanligaste namnen, våldtäkt

Ur mitt eget liv

Jag är uppvuxen i ett tryggt medelklassamhälle i norra Sverige och jag ljuger inte när jag påstår att det i princip varje rast under mina 9 år i grundskolan förekom någon form av sexuella trakasserier och övergrepp mot tjejer på min skola. Vem känner inte igen något av följande scenarior?

  • Pojke knuffar eller slår flicka – vuxenvärlden förklarar för flickan att pojken nog är kär i henne
  • Pojkar i grupp går på den populäraste flickan i klassen och sliter in henne på toaletten och försöker pussa henne, försöker ta henne på de bröst som just börjat synas
  • Pojkar skriker ”hora”, ”luder” efter tjejer i skolkorridoren

I min dotters högstadieskola hände det upprepade gånger att tjejers BH:ar blev stulna från omklädningsrummet medan de hade idrott. Mobiltelefoner fanns också tillgängliga, men de fick ligga kvar.

I vuxen ålder har jag varje gång jag varit ute på krogen och dansat råkat ut för män som hängt i baren och klätt av mig med blicken. Dansat själva har de inte vågat göra, men de vill hemskt gärna bjuda på en öl. Nej tack, jag vill inte att den som just klädde av mig med blicken ska stå för min berusning! 

Jag har också varit med om att män som bott åt samma håll som jag och jag delat taxi med hoppat av hemma hos mig, fast de bor flera kilometer därifrån, för att de under taxiresan fick för sig att de ville ha sex med mig. En del var mer påstridiga än andra.

Jag känner en kvinna som är väldigt kompetent inom sitt område, en mansdominerad bransch. Hon höll ett uppskattat föredrag under en konferens och under banketten på kvällen kom en av de män som lyssnat på henne och frågade: ”Du vet väl om att alla här vill ligga med dig?”. Hennes svar var: ”Jag är inte här för att ha sex, jag är här för att jag är jävligt kompetent!”.

Jag blir så arg och frustrerad över att vissa män inte ser det här! Jag blir så arg och frustrerad när de vill göra det till ett etniskt problem! Min uppmaning till män är:

SLUTA SE ER SOM OFFER – GÖR NÅGOT VETTIGT ISTÄLLET! SLUTA BLI KRÄNKTA DÅ VI KVINNOR PÅTALAR ATT DET HÄR ÄR ETT FAKTISKT PROBLEM SOM VI MÅSTE FÖRHÅLLA OSS TILL DAGLIGEN! ENGAGERA ER I Män för jämställdhet, FATTA MAN. GÖR NÅGOT!

 

LÄS ÄVEN:

9 thoughts on “Vi måste tydligen prata mer om det här!

  1. Ping: ”Det är kulturellt betingade yttringar” | Erikas tankar om saker

  2. Jag håller med Erika helt… Dessutom skrev jag igår ett inlägg om sexuella trakassarier, för även jag är upprörd över att allt får pågå år efter år. I nutid så vill en del få det till att det är invandrare som är förövarna. Det ställer jag inte upp på ett enda dugg. Det är ett kvinnoproblem både nu och tidigare… Läs gärna mitt inlägg och kommentarer på https://miatankar.wordpress.com/2016/01/11/sexuellt-ofredande-inte-ok/

    Liked by 1 person

  3. Ja GRATTIS kan du säkert säga, Men vi ”jobbade” inte speciellt mycket med det mer än att vi använde vanligt jävla sunt förnuft….! Svårare än så är det inte!

    Jag förstår att du inte väljer att analysera bakomliggande strukturella och kulturella orsaker till våldtäktsproblematik, det blir ju som bekant enklare då.
    Jag som då är en analytiskt kritisk person väljer att ställa mig frågan varför, hur och vem, när jag ser ett strukturellt främmande problem eller ställs inför ett för mig främmande fenomen som jag inte känner till eller kulturellt kan knyta till det svenska samhället.

    ”Bötning” är ett sådant fenomen som inte fanns när jag var ung, eller yngre.. och är något som följt med de migrationsströmningar från Mellanöstern Nordafrika.
    Vi importerar alltså problem och man kan då snabbt dra slutsatsen att problemet inte hade existerat i samma omfattning, även om det kanske hade existerat som instans och förekommit om än inte lika frekvent om vi inte haft dessa migrationsströmningar från just dessa områden?

    Naturligtvis är det ju lika kriminellt, det är inte den juridiska aspekten jag kritiserar, utan snarare bristen av förståelse för dess existens. man väljer att inte inse VARFÖR problemet existerar för om man gör det så måste man dra obehagliga slutsatser som kan ”gynna ett visst politiskt parti”

    Just analysförmågan lämna så mycket övrigt att önska. Som i min analogi om blinda och övergångsställen.. istället för att komma med en korrekt analys av den verkliga orsaken till att folk blir överkörda på övergångsstället så väljer man att förbjuda bilar, helt! vilket iofs löser problemet men det var inte den primära orsaken till att problemet existerade från början!

    just ”hagamannen” är ett populärt slagträ i debatten som man gärna lyfter fram när man vill påvisa att ”svenskar minsann våldtar lika mycket som invandrare”.
    Man har hittat EN, EN idiot till svensk som begått massiva övergrepp mot kvinnor. Jag tycker Hagamannen borde låsas in i Sibiriskt fängelse och glömmas bort, det är vad jag tycker. han har förverkat sin rätt att fritt vistas i det svenska samhället. Dessutom tror jag han lider av någon form av psykisk störning som gör att han inte heller är lämplig att fritt vandra våra gator!

    Men det tycker inte jag är ett egalt argument till varför vi skall blunda för de övriga strukturella problematiken som vi ser och som inte beror på psykiska störningar utan har sin rot i kulturella och strukturella skillnader som faktiskt existerar mellan kulturer och folkslag. Jo Kulturella skillnader existerar, och med dom följer även värderingar synsätt och normer som inte försvinner för att man passerar den svenska gränsen utan de följer med in i samhället och skapar just kulturella motsättningar och krockar i vårat alltmer polariserade samhälle!

    Gilla

    • Jag har inte riktigt tid att diskutera med dig, därför blir det här mitt sista svar till dig, Christian. Du säger att du är en analytisk person som ser strukturella orsaker bakom problem, samtidigt ser du inte de strukturella problem som finns i vårt svenska samhälle. Det känner jag mig rätt förvånad över, eftersom du nu anser dig vara analyserande och även nyanserad. Du ser inte maktbalansen mellan kvinnor och män, men du ser skillnad mellan utländska män och svenska män. Du vill inte klumpas ihop i gruppen ”män” i diskussioner som handlar om mäns våld mot kvinnor, samtidigt som du klumpar ihop män som kommer från andra kulturer i en enda grupp helt onyanserat. Min diskussion med dig tar slut här. Jag hoppas att du söker dig till Män för jämställdhet, se länk i min förra kommentar. Nu önskar jag dig en fin eftermiddag och kväll!

      Gilla

      • Jag vidhåller att jag är en analytisk person med kritiskt perspektiv. Jag ställer nog andra frågor än vad du gör Erika, när jag ser strukturella problem.
        Du verkar ta den väg som för dig ger dig de svar du vill ha, dvs att ”män” är orsaken till allt ont, och om du kan hitta den strukturella kopplingen och förklaringsmodellen så tar du den hellre än att djupare analysera de verkliga orsakerna till vissa beteenden och strukturer i samhället.

        Jag klumpar definitivt inte ihop alla män från andra kulturer som generellt ansvariga för hur deras samhälle och även kultur är utformad. Däremot inser jag att kultur och etnisk bakgrund ser olika ut i olika delar av världen. Det är inte en fråga utan ett vedertaget faktum.
        Det finns män (och även kvinnor) från dessa områden som väljer att omvärdera och anpassa sina kulturella och strukturella värderingar när de kommer till Sverige och göra dem kompatibla med det samhälle de lever här. Dessa personer har oftast inga som helst problem att integreras i det Svenska samhället.
        Det är personer som kvarhåller sin etniska identitet och även sina kulturella värderingar som i sig inte är kompatibla med västerländska sekulariserade samhällen som är problemet, Det är de som sedan får problem när de försöker tvinga igenom sina icke kompatibla värderingar i ett för dom annorlunda samhälle och det är där krockarna uppstår, inte mäns våld mot kvinnor utan vissa mäns missuppfattning om sina rättigheter och sin position gentemot kvinnor som är kulturellt och etniskt förankrade!

        Gilla

  4. Herregud…
    Jag blir så jävla förbannad när jag läser vad du skriver… Inte för att jag som man känner mig utpekad på något sätt… (även om du tycks tro att det är fallet)
    Utan för att det du skriver är så världsfrånvänt så man nästan ryser!!

    Vi kan börja med dina ”upplevelser” i skolan.. under förevändningen ”Vem känner inte igen något av följande scenarior?”
    Nä det gör jag inte.. jag känner fan inte igen mig i något av de ”scenarior” du spelar upp..
    NEJ vi slet inte in tjejer på toaletten, NEJ vi gick inte på tjejer i grupp.. NEJ jag varken slog eller knuffade tjejer.. inte heller var det speciellt vanligt att tjejer i min skola råkade ut för sådan behandling.. eller jo förresten, två bröder (kosovoalbaner) kom till skolan och då började det hända lite saker!

    Man blir så jävla trött på alla låtsasfeminister som skall få det här till att bli något globalt.. precis som att man kan generalisera ALLA män utefter vad som sker i vissa patriarkala kulturer…

    Får jag informera dig om (om du ens är mottaglig för information du gärna väljer att blunda inför)
    om en kulturell yttring som heter ”el-taharrush” eller bara ”taharrush”,,
    Det är en sk våldtäktslek, om man nu kan kalla det för lek, men den sker enbart i muslimska länder, namnet är som du säker förstår arabiskt eller persiskt, bara för att vara tydlig, det kommer inte från Finspång, även om det säkert skulle vara något du skulle önska så att du fritt kan hata alla män kollektivt och skuldbelägga dem för allt ont som sker i världen!
    ”leken” går ut på att män i grupp omringar ensam kvinna, tafsar, sliter, för in händer under kläder m.m, och om männen är tillräckligt många och får hålla på tillräckligt länge så slits kläderna av och kvinnan våldtas..
    Detta var vanligt förekommande under den s.k ”Arabiska våren” där stora folksamlingar samlades…
    sök gärna på begreppet, jag tvivlar ju på att du ens tror på vad jag skriver.. jag är ju en ”ond våldtäktsman”!!

    Vad som gör mig mer förbannad är att du är så jävla blind att du inte inser att det här är kulturellt betingade yttringar, inte förankrade i Sverige, eller ens i norden. Men nä, du vill att alla män, även de som inte skulle drömma om att göra något sådan skall skämmas..
    Ock btw…. jag tycker det är gravt oetiskt att subjektivt tolka ”blickar”.. ”han klädde av mig med blicken”? vad fan är det för fel på dig när du väljer att helt subjektivt tolka en blick!?
    För info! en BLICK går inte att jämföra med en FYSISK handling.. hur mycket du än vill!

    Om ex ett brott begås.. (vi tar för enkelhetens skull att gå mot röd gubbe) Om det här är ett samhällsproblem, folk blir överkörda på övergångställen när de går mot rött… och man gör en utredning för att ta reda på hur det kommer sig, och det visar sig att det är blinda människor som är till 98% de som blir påkörda, skall man då inte kunna dra en slutsats baserat på den uppgiften att det kanske är något som saknas i form av ljudvarning som är orsaken till att fenomenet ens existerar? Eller du kanske i vanligt typiskt idiotiskt maner vill skuldbelägga ALLA människor som går på övergångställe bara för att?
    Jag tvivlar på att du har förmågan att förstå min analogi, mestadels för att jag inte tror att du ens VILL förstå den..

    Fortsätt nu att blunda för det verkliga problemet till varför Svenska tjejer våldtas och diskutera ”mäns våld mot kvinnor globalt” istället för att inse att det här är ett fenomen sprunget ur nyinflyttade kulturer som har en annan grundläggande värdering, norm och synsätt på sina medmänniskor, sitt samhälle och sin omgivning..

    Gilla

    • Hej Christian!
      Jag vill bara börja med att säga att du verkligen inte har läst mitt blogginlägg ordentligt. För det första har jag ingenstans sagt att ALLA män begår sexualbrott mot kvinnor. Men jag säger att det är MEST män som gör det. Huruvida du är en av dem eller inte låter jag vara osagt, jag vet inte vem du är.

      För det andra: mina och andra kvinnors upplevelser från skolan kan du inte ta ifrån oss. Det hände och det händer fortfarande. När det hände då jag gick i skolan, fanns inga invandrare. Det var vanliga medelklasskillar som faktiskt betedde sig på det sättet mot oss tjejer. Nej, jag hittar inte på. Mäns våld mot kvinnor ÄR ett globalt problem, jag kallar mig inte låtsasfeminist och jag hittar inte på.

      Den arabiska våldtäktsleken du nämner är ju såklart en fruktansvärd sak! Det är inte något jag på något vis försvarar eller accepterar. Men vad ska vi säga om de våldtäkter och gruppvåldtäkter som begås av killar som heter Fredrik, Niklas, Anders osv? Är de inte hemska? På vilket sätt kan den svenska kulturen med sina traditioner försvara dem? De fanns i Sverige långt innan vi tog emot personer från andra länder. Det är oerhört naivt av dig att inte se det. Kvinnor har i Sverige och runt hela jordklotet våldtagits av män i flera hundra år. Det är verkligen inte en ny företeelse!

      Du menar att jag är världsfrånvänd, när jag läser dina ord som du också skrivit i affekt utan att reflektera särskilt mycket, måste jag säga att du är den av oss som blundar för hur många kvinnor har det och har haft det. Fråga runt bland kvinnor i din närhet hur de upplevde grundskolan. Fråga dem med ett öppet sinne och nyfiket, då berättar de för dig.

      Jag tycker lite synd om dig som direkt blir så kränkt när den här frågan lyfts. Om du verkligen vill göra något för att förändra rekommenderar jag dig att gå med i Män för jämställdhet: http://www.mfj.se/

      Gilla

      • För det första ja! jag skriver i affekt.. det är lite svårt att inte göra det när man läser alster som ditt!
        för det andra: nej! Jag är inte kränkt, jag är förbannad! skillnad där..

        Jag försöker inte ”ta dina och andras upplevelser från skolan ifrån er” Har det inträffat det du säger är det fruktansvärt! Det enda jag kan jämföra med är min situation och MINA upplevelser från skolan som jag möjligen kan ha som referens..
        Som ett lite intressant sidospår så har jag faktiskt intresserat mig lite (eftersom jag inte själv är tjej/kvinna eller ens identifierar mig som det) för hur mina med-klasskamrater av det kvinnliga könet (eller de som identifierade sig som tillhörande det könet) upplevde sin skolgång som skedde parallellt med min..
        Jag har inte någon gång fått höra när jag ställt frågan att någon av dem känt sig sexuellt trakasserade, utelämnade, avklädda eller ens traumatiserade av oss av det motsatta könets närvaro eller handlingar. De har däremot nämnt att de känt sig trygga i vår närvaro, de har känt sig respektfyllt behandlade och inte en enda gång har handlingar som du har målat ut i scenario ovan inträffat.. mig veterligen. Men vad vet jag, jag kan ju inte vara överallt hela tiden. Men som parentes… de känner inte igen sig dina scenarior ovan när jag frågat.

        Jag har en fråga till dig gällande ”våldtäktsleken”… Hur ofta, har du hört talas om (jag förnekar inte att det KAN ha hänt, men jag ställer mig tvivlande att det ens är speciellt utbrett eller ens accepterat i det Svenska samhället) att svenska män med namn som ”Fredrik, Niklas, Anders osv” har ufört något liknande? och i samma omfattning, i samförstånd och i grupp?

        Var nu vänlig och förväxla inte det här med subjektiva saker som blickar eller någon som andas för tungt, eller kanske någon som rycker med en fot eller liknande som du kan känna dig förnärmad över.. eller kanske det fruktansvärda att män utövar könsmakt genom att sitta för bredbent på tunnelbanan?

        Gilla

      • Då säger jag stort GRATTIS till tjejerna som gick på din skola! Det är tyvärr vanligare att det är som jag skriver. Men er skola måste ha jobbat väldigt bra med de här frågorna, antar jag!

        När jag läser/hör nyheter om våldtäkter brukar jag inte ett dugg intressera mig för om gärningspersonen kommer från Sverige, Norge, Tyskland, Afghanistan eller annat ställe. Personen är lika mycket brottsling oavsett varifrån den kommer. Jag kan också upplysa dig om att jag levt i Hagamannens Umeå. Han heter Niklas Lindgren och är en så kallad ”vanlig svensk”. Det förekommer fruktansvärda sexualbrott även av oss svenskar. Och de flesta sker i privata relationer, mellan äkta makar. Men det sker i tysthet och det blir inga rubriker av det, eftersom det är just så privat som det är.

        Gilla

Kommentera

