Några reflektioner om den senaste tidens händelser

Jag har tänkt en del på vad det är som händer i vårt samhälle den senaste tiden. Nyhetsflödena och mina flöden i sociala medier är plötsligt helt annorlunda än de brukar vara. De brukar vara fulla med Sverigedemokraternas åsikter i politiken att göra eller vad personer som är politiker i nämnda parti säger eller skriver. Jag är en av dem som brukar dela ”Inte rastist, men…”:s grejor och även andra skribenters texter på de här temanen.

MEN! Vad jag lagt märke till den senaste veckan är att rasisterna inte når igenom flödena nu! Hur tappert de än försöker (Kent Ekeroth försöker på Twitter och med att JO-anmäla Migrationsverket, för att nämna ett exempel) så blir det bara kanske en liten notis om det hela. Istället matas vi med att människor i massor ställer upp med sin tid och pengar för att hjälpa de människor som nu kommer till Europa och nu även till Sverige. Och det är så skönt, tycker jag! Om nu bara våra politiker fattar vilket riktigt guldläge de har att vända opinionen så kommer vindarna att vända till rasisternas nackdel och majoritetens fördel. Det är jag bergis på!

Jag är så oerhört less på att varje dag reta mig på hur dumma folk i SD är, på att media går på SD:s vinkling av saker, att SD:s hela politik inte granskas ordentligt. Och jag är så oerhört less på SD:s internetsvans – de som hotar och hatar, de som försöker lämna kommentarer på mitt inlägg ”Rasistiska sajter du inte vill råka dela”. Jag är så TRÖTT på idioti!

I morse läste jag i Dagens Samhälle om SD:s ekonomiska politik. Partiet som säger att de vill satsa på välfärden istället på ökat flyktingmottagande vill, tydligen, göra en besparing på hela 53 MILJARDER kronor för landets kommuner och landsting! Och var är det nu vi har välfärden? Och jag håller med artikelförfattaren, Anna Ljungdell, i hennes fråga:

Hur är det ens möjligt att ett riksdagsparti kan föreslå besparingar om 53 miljarder på kommunsektorn utan att få en enda fråga om detta?

Ja, HUR är det möjligt?

Läs även mina tidigare texter på temat:

(Det här är mitt inlägg 5/101 i bloggutmaningen #blogg101)

Kommentera

