Folk vill hjälpa människor i nöd – nu störtar vi rasismen! Men var är politiken?

Som jag skrev häromdagen så tror jag att om vi skulle matas med nyheter om där människor vill hjälpa andra människor skulle vi kunna vända opinionen till något bra. Vi har nu fått läsa om att det blivit nästan anarki på grund att att människor strömmar till för att hjälpa de flyktingar som kommer till Tyskland, bland annat. Jag tänker att den anarkin är ett angenämt problem att ta itu med.

Jag fick tips på Facebook om en kille som med sitt jobb skulle till Ungern på en tvådagarsutbildning och hamnade i något helt annat! Läs hans senaste statusuppdateringar här!

Emanuel Karlsten har skrivit om att det är ”Nu händer det, nu vänder det – godheten vinner”. Twitter har skickat ut en länk om vad som sker på twitter under hashtagen #RefugeesWelcome som är rolig att se! Hela Europa är så välkomnande just nu! Och det är så skönt!

Det ÄR verkligen något som händer just nu i Europa! Allt för länge har vi dragits med rasisterna och deras agenda. Men jag tror på riktigt att något bra och gott händer nu! Jag tror att vindarna vänder! Jag vill i alla fall tro det.

På Facebook finns ett privat initiativ Insamling till flyktingarna på Lesbos som för en stund sedan skrev att deras insamling har fått in hela FEM MILJONER KRONOR – sidan startades 31 augusti.

Bild från insamlingen

Till vår svenska regering och andra politiker i Sverige vill jag säga – var inte så flata! GÖR NÅGOT! Ska Lena Mellin kanske bli talskrivare åt vår stadsminister? Enorma ideella krafter finns! Men det måste in politiska krafter enormt nu! Just nu är det ett riktigt GULDLÄGE för våra politiska partier att samla in massor med poäng och väljarstöd!

(Det här är mitt inlägg 3/101 i bloggutmaningen #blogg101)

2 thoughts on “Folk vill hjälpa människor i nöd – nu störtar vi rasismen! Men var är politiken?

  1. Ping: Några reflektioner om den senaste tidens händelser | Erikas tankar om saker

  2. Ping: Opinionen vänder! | Erikas tankar om saker

Kommentera

