Uppföljning av text: Rasistiska sajter du inte vill råka dela

Den 25 maj skrev jag inlägget ”Rasistiska sajter du inte vill råka dela” och det har blivit delat något alldeles enormt! Något jag inte alls hade räknat med. Först blev jag glad, men då jag såg varifrån många av de nu nästan 30 000 personer som läst inlägget kom ifrån blev jag inte lika glad. De allra flesta kommer från Avpixlat, Flashback, Exponerat och Fria Tider. Alltså de sajter jag inte vill att man ska dela eller läsa.

De här läsarna har verkligen försökt att skriva kommentarer på min text. Jag publicerade en del av dem och besvarade dem, men de jag släppte igenom räcker gott och väl. Jag ska här nedan förklara varför jag anser att man inte ska dela eller läsa de här rasistiska sajterna med hjälp av ett aktuellt ärende. Knivdådet på IKEA i Västerås igår. Men först rekommenderar jag er att läsa Viralgranskaren som granskar en ”faktaruta” till en text Fria Tider skrev 2012. Här ser vi tydligt hur bra det är med källkritik då man läser på de här sajterna! Det är en av orsakerna till att jag inte litar på de här medierna – som enligt de som försökt kommentera på min blogg skriver ”sanningen”. Det är en sanning med modifikation, säger jag.

Igår dödades två personer vid IKEA i Västerås. Olika media sätter fokus på olika saker, konstaterar jag då jag googlar runt lite. Vi kan börja med Fria Tider. Här är det tydligen viktigt att ta fasta på att det handlar om invandrare från Eritrea som begått brottet.

Skärmdump artikel Fria Tider.Exponerat håller samma linje som Fria Tider – jag har inte klickat mig in på artikeln eftersom jag inte vill att de ska ha mina klick. Men rubriken sätter ju temat. Det är viktigast att tala om att det inte är en svensk som begått brottet.

IKEA - exponeratHär är skillnaden mellan DN:s vinkel och Fria Tiders vinkel. Sorgligt nog var artikeln i Fria Tider bra mycket med delad, något som gör mig beklämd över stämningen i vårt land numera.

DN vs Fria Tider

 

Då det har hetsats en del kring asylboenden väljer nu polisen i Västmanland att hålla en starkare bevakning på dem, för de asylsökandens skull. För att inte folk ska ta lagen i egna händer och göra något dumt mot de asylsökandena. Om alla hade följt de pressetiska regler som finns hade vi bara fått veta att två personer greps efter det att de dödat två andra personer. Den informationen räcker, liksom.

En av de som försökt lämna en kommentar på mitt tidigare inlägg skrev något i stil med: ”Men det är ju på Avpixlat man får veta om en våldtäktsman är muslim. Det skriver ju inte PK-media ut”. Just precis därför anser jag att Avpixlat är rasistisk. För de skriver ju aldrig att våldtäktsmannen är av svenskt ursprung om så är fallet. Vari ligger allmänintresset om att det i just det här fallet handlar om asylsökande? Hade det varit mindre hemskt om det vore svenskar som höll i kniven? De senaste dagarna har Umeå drabbats av en knivman som högg ner en långtradarchaufför och tre galningar som sköt mot bilar och fotgängare. Vad jag kunde se på de pixlade bilderna i tidningarna var de alla lika ljushyllta i hyn som jag. Hör och häpna – det finns idioter, galningar, knäppskallar, mördare, våldtäktsmän överallt på hela jorden. Vi svenskar är INTE ALLS BÄTTRE på de här områdena. Inte minst bland personer som företräder och röstar på Sverigedemokraterna. Den gruppen människor är mer kriminella än gruppen invandrare, skriver Gellert Tamas i en artikel i Aftonbladet i december 2014.

Ur de pressetiska reglerna
Respektera den personliga integriteten

10. Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande.

Daniel Nordström, chefredaktör på Arbetarbladet, tycker annorlunda än jag och det förklarar han i sitt blogginlägg ”Därför är det relevant att berätta”.

One thought on “Uppföljning av text: Rasistiska sajter du inte vill råka dela

  1. Ping: Näthetsen vet inga gränser | Erikas tankar om saker

Kommentera

