Att försöka prata med rasister

Jag har varit förskonad från att ha rasister i mina flöden i sociala medier. Jag har varit STOLT över de jag lagt till som vänner på Facebook, det är ofta kritiska personer som tänker mycket. Smarta personer. Med egna åsikter, vissa starkare än andra.

Men på slutet har jag sett att något har hänt. Ett par av de jag haft på min kompislista har på slutet delat saker från Exponerat, Avpixlat, Fria Tider osv. Jag har då jag sett det sagt åt dem att de istället bör dela från andra sidor – etablerade medier. En del tackar för upplysningen, andra blir irriterade.

Igår valde jag att ta bort en av de här från min kompislista. Det är en person som jag annars tycker är smart och vettig, men på slutet har det hänt något med den här människan. De här personen har också en partner som är väldigt aggressiv och ger sig på andra som kommenterar, för dem, obekväma åsikter. Den här partnern vill som ”skydda” den jag haft som kompis, har det känts som. Jag har försökt ta debatten med dem, men de vill inte alls lyssna. De vill inte beblanda sig med personer som har andra åsikter än de själva. Tidigare under kvällen hade jag försökt och blev rätt så påhoppad. När några andra av mina kompisar såg tråden gav även de sig in i debatten. Plötsligt tystnar det från de andra!

Vad som hände när jag tog bort den här personen från mitt Facebookflöde var att hen skrev om det på sin sida och där kommenterades det hejvilt, alla som skrev något tycker och tänker precis som de andra. En kommentar var den här, som jag visar på en skärmdump nedan. Det är kränkta personer det här. Och det är så tröttsamt!

Skärmdump från Facebook

Läs också

11 thoughts on “Att försöka prata med rasister

  1. Jag lever uppenbarligen i en skyddad värld. Inte bara för att jag har rätt språk, hudfärg och etnisk bakgrund. Inte heller för att jag alltid har haft mat på bordet och en säng eller två att sova i. Utan också för att jag bland mina facebookvänner inte har någon som uttrycker sig rasistiskt. Det är nog något jag ska vara tacksam för. Det också…

    Tack, Erika, för en välskriven och gärna läst text!

    Gilla

    • Hej F!
      Jag lever i ungefär samma bubbla. Det är oerhört sällan jag ser rasistiska saker i mina flöden och det är jag också väldigt glad över. Samtidigt ska man nog också reflektera över det. Jag har tidigare tagit debatten med personer som uttryckt sig rasistiskt, idag orkar jag inte på samma sätt, tyvärr. Många av dem jag diskuterat med är inte villiga att se utanför sin horisont och är ovilliga att ta till sig åsikter som strider mot deras egna. Vi kommer nog att leva i olika bubblor och det är synd, mångfald är bra på många sätt! Men ibland suger den också mycket energi.

      Gilla

  2. Så kalle kula vad tycker du om alla miljoner som invandrarföretagarna betalar in till staten? Och de är många, många…
    Utan invandring stannar Sverige
    PS vill man inte bli kallad troll kan man alltid använda sitt riktiga namn

    Gilla

  3. Ping: När trollen hittar en | Erikas tankar om saker

  4. Jag röstar på SD, då är jag väl rasist enligt din definition?
    Gissningsvis handlar din rasism om hudfärg? Det är sån ickedebatt. Människors hudfärg beror på var de bott nånstans i förhållande till solen. De människor som får mycket sol får mörkare pigment. Mindre sol ljusare osv. Och varför det kan man fråga sig? Jo, som vanligt i evolutionära sammanhang handlar det om fortplantning. Allt handlar om att skydda folsyran i blodet, och om att reglera d-vitaminbildningen i huden. Där har du din rasism i ett nötskal, en tradeoff mellan d-vitamin och skyddnade av b-vitamin.
    Om jag är ett troll så är du en extremt nyttig idiot.

    Gilla

  5. Om du tror att en lösning på all världens problem är att i steg 1 rasera nationalstaten Sverige, då tror du fel. De migrationsvågor som rör sig just nu är bara en lätt krusning på migrationshavet, när de verkliga vågorna sätter igång, iom klimatförändringarna, ja då kan vi snacka migration. Alla nationalstater kommer kollapsa när de framtida klimatmigranterna invaderar.

    Gilla

      • Vad jag vill ha sagt är väl ganska tydligt? Att köra Sveriges ekonomi i botten är ingen lösning på världens problem. Sverige är en skör konstruktion som inte tål hur mycket misskötsel som helst. Personligen lägger jag in en miljon kr (ink moms) i systemet varje år, på företagsnivå. Inte jättemycket mao, men ändå att jag tycker pengarna kan gå till svenskar istället för till andra länders medborgare (som inte är äkta asylanter enligt FN). Ok, om alla nationer i hela världen bestämmer att alla nationsgränser upphör, ja visst, det kan jag supportera, Jorden är rund. Men till dess måste vi skydda Sverige.
        Vad du menar med ”det här” vet jag inte? Men du kan ju testa migrera till Iran och kräva din rätt som kristen och vilja bygga en kyrka osv…eller åk till Saudi och lev ditt ”svenska” liv där så får du se hur bra det går.

        Gilla

Kommentera

