Svampar kommer rekordtidigt i år

Inget ont som inte har något gott med sig, brukar man ju säga. Maj månad har varit extremt regnig i hela landet, på vissa håll regnigast på 200 år. Det här är ju inget som vi har gillat, vi undrar när sommaren tänker visa sig, det känns hopplöst.

KantarellerMen nu läser jag att tack vare det här växer svamparna redan i skogen! Det ser tydligen ut att bli ett väldigt bra svampår och bärår. Jag kollar på Svampguiden och där rapporterar folk in sina upptäckter, i Västerbotten endast murklor än så länge. Men i Göteborg och Skåne har man sett kantareller. Det skulle ju vara häftigt att till midsommar ha en kantarellsås till det grillade köttet! 🙂

Jag har skogen alldeles utanför dörren där jag bor. I sommar kan jag gå ut och plocka in lite blåbär att ha i frukostyoughurten.

 

(Det här är mitt inlägg #100 på den 99:e dagen i bloggutmaningen #blogg100)

Kommentera

