Vad är det vi ska fira?

Svenska flagganSveriges nationaldag. Vi ska fira det svenska idag. JAS-plan skulle flyga över norra Sverige, men de avbröt tydligen för att molnen var för låga. Och jag förstår inte varför de skulle ha en uppvisning. Vad har JAS-planen med Sveriges nationaldag att göra?

Jag har som inte heller förstått det här med nationaldag. Vi svenskar har som inget stort att fira som självständighet eller annat av värde. Vi firar att en kung blev kung på 1500-talet. 1809 års regeringsform antogs också den 6 juni. Så vad exakt är det vi firar? Gustav Vasa eller regeringsformen?

Vi blev för 10 år sedan av med en helgdag, annandag pingst, för att den 6 juni skulle bli en helgdag. Nej, jag gillar det inte. Varför kan inte sommarsolståndet bli nationaldag istället? Fira ljuset, typ? Jag håller med den här artikeln, Fem skäl till att inte fira Sveriges nationaldag och den här i ETC, Varför firar vi 6 juni?

(Det här är mitt inlägg #99 på den 98:e dagen i bloggutmaningen #blogg100)

Kommentera

