Rasistiska sajter du inte vill råka dela

Jag har länge varit förskonad från delningar av rasistiska sajter i mina flöden i sociala medier, jag har varit stolt över mina flöden eftersom det råder en hel del källkritik där. Men något har hänt på slutet – några av mina kompisar på Facebook har börjat dela från Samtiden, Fria Tider, Exponerat och Avpixlat. Och jag känner oro. När jag ser de här delningarna brukar jag tala om för dem att de delar rasistiska sajter, men när en kommentar om att man inte behöver bry sig om vem som skriver vad känns det olustigt.

Sajten Politism tog fram den här bilden som är till för att spridas.

Rasistiska sajter du inte vill dela

De skriver också en artikel där de förklarar de olika sidorna, läs den här. Det är också anmärkningsvärt när en massa SD-politiker delar och sprider saker som skrivs på de här sajterna. Stiftelsen Expo granskade flera politikers delningar inför valet och återigen känner jag att Jimmie Åkesson har problem med den nolltolerans mot rasism han säger att partiet står för. Expo har också tagit fram något de kallar ”Vitbok” – om våldet och hatet som finns bland sverigedemokrater.

Tidigare i år startades sidan Sajtkoll.se där man kunde kolla en URL-adress och vad det var för typ av sajt. Efter endast tre dagar var de tvungna att stänga sidan, det efter att de fått motta en stor mängd hot från personer som anser att rasistiska och nazistiska sidor är bra.

Jag vill uppmana er alla, tänk noga över vad det är ni delar. Tänk på att det är ert eget varumärke, bilden av er som antingen stärks eller försvagas beroende på vad det är ni delar. Jag vill inte se de här sajterna i mitt flöde.

(Det här är mitt inlägg #87 på den 86:e dagen i bloggutmaningen #blogg100)

Jack Werner, han som startade upp Viralgranskaren som vunnit fina priser eftersom de hjälper oss med att vara källkritiska, skrev ett mycket intressant inlägg igår. Om att just nu är en artikel från Motgift viral, bakom Motgift finns personer som fram till Svenskarnas Partis nedläggning var aktiva där och även i Svenska Motståndsrörelsen. Det här är nazistiska personer som inte är särskilt trevliga. Läs Jack Werners inlägg på Facebook här och hans rant på Twitter här.

26 thoughts on “Rasistiska sajter du inte vill råka dela

  1. Tycker det är intressant hur man här särskiljer olika media, och då med inlägget, ansvarig utgivare,, och egen agenda.
    även om det skulle finnas en ansvarig utgivare på en digitalt medigodkända sä spelar det inte så stor roll gällande de pressetiska reglerna om den server som huserar den digitala median inte finns i Sverige, med tanke på att man oftast då pekar just på de svenska pressetiska reglerna.
    Vad det gäller en egen agenda, alla medier har en egen agenda, oavsett om den anses vara polistisk, rasistisk, ekonomisk eller på annat sätt. Alla driver sin egna agenda, alla medier driver och vinklar sina artiklar, storys, avslöjanden på sitt sätt, för att föra fram sitt budskap och det är oavsett medial form, ansvarig utgivare eller ej.
    Är det automatiskt rasism för att man vill säga sin sak via ett media? Nej, är det automatiskt sanning om man skriver det i medias form? Nej.
    per automatik så har vissa människor bedömt att detta och detta är godkända medier och det där och det där är icke godkända, detta baserat på deras erfarenheter blandat med deras sociala ståndpunkt och deras egna åsikter, och det är oavsett kön, etnicitet, sexualitet eller religionstillhörighet.
    sajter som avpixlat, fria tider osv fyller sin funktion lika som aftonbladet, expressen, dagens nyheter eller dagens industri, däremot så väljer inte alla att gå in på alla sajter och det är deras val.
    Tyvärr så, glöms det oftast bort i sammanhanget att oftast så har alla nya media plattformar kritiserats när de kom ut, oftast för att de nischat sig mot något specifikt, men efterhand så har de accepterats.
    oavsett vem som publicerar artiklarna så anser jag att dessa BORDE vara skrivna med sanningen i fokus och inte viklat till någons agenda, men tyvärr så är det inte så oavset om det finns en ansvarig utgivare eller inte.
    man säger i ett av inläggen att man inte skall publicera namn innan personen är dömd, tyvärr så funkar detta inte i praktiken då utgivaren väljer om det skall publiceras.
    ex. Mordet på Lisa Holm, då gick man inte ut med namnet i de stora ”godkända” medierna, men när det gäller mordet i Trollhättan så var namnet och bild på gärningsmannen ute i de stora ”godkända” medierna efter bsra ett par timmar, detta innan han blivit dömd.
    så ja alla kör med egen agenda, och alla medier är rasistiskapå ett eller annat sätt, vissa medier står bara mer för det än andra, eller vågar skriva saker andra bara vågar tänka på.

    Gilla

  2. Ping: DN/Ispos undersökning – ”Högt förtroende för media” | Erikas tankar om saker

  3. Ping: Svar till en rasist | Erikas tankar om saker

  4. Ping: Några reflektioner om den senaste tidens händelser | Erikas tankar om saker

  5. Ping: Uppföljning av text: Rasistiska sajter du inte vill råka dela | Erikas tankar om saker

  6. Ping: Bra och dåliga källor | Pia Nyberg

  7. Ping: När trollen hittar en | Erikas tankar om saker

  8. Hallå Erika ? Var mitt inlägg för jobbigt att bemöta?
    Raserade jag ditt blogginlägg totalt eftersom det jag skrev inte var rasistsiskt utan enkom påvisade att skall man skriva och ha åsikter så skall man basera dessa på ords rätta definitioner.

    Gilla

  9. Sidorna som ni beskriver är INTE rasistiska , dom bara skriver sanningen som Gammalmedia o Politiskt Korrekta tidningar (typ Aftonbladet o Expressen ) håller inne med eller bara skriver lögner om (Vitpixlar gärna) . Researchgruppen som gör olaga intrång betalas bland annat av många kändisar – Som konstigt nog är väldigt populära . Våldsvänstern älskar nog inte mitt inlägg nu , men dom tar till våld – lyssnar inte på kritik ! Heja Expo – NOT !

    Gilla

    • Jag tycker att det är oerhört konstigt att sidorna jag nämnt ovan kan skriva om saker som traditionella medier väljer att inte skriva om. Som t ex namnen på de som nu misstänks för mordet på Lisa Holm. Det har Avpixlat skrivit ut, jag tycker inte att det är okej någonstans.

      Gilla

    • Men snälla nån! Kallar du Aftonlövet, Sexpressen, Kvällspesten och GT för PK-media?
      Vet du ens vad PK är?
      I första hand är det Protrombinkomplex och är en medicinsk term för vad man mäter hos människor som äter kraftiga blodförtunnande medciner för att förebygga blodpropp.
      För det andra är det när man dristar sig till att kritisera diverse rasse-medias så kallade journalistik för deras brister i sanningshalt och saklighet. Då är man ”pk”. Tsss, löjans!
      Jag har aldrig i hela mitt liv varit ”pk” och tänker inte börja med det nu heller.
      Men däremot är jag ruggigt mycket för sunt förnuft…

      Gilla

      • Jag tänker inte ens bemöda mig med att kommentera det här. Jag är stolt PK – dvs jag är stolt över att jag håller mig till media som har en ansvarig utgivare, jag har också åsikter som står för mänskliga rättigheter.

        Du som kallar dig för Jan-Otto Sten – du är ett anonymt troll. Dvs inget jag måste lägga så mycket energi på.

        Gilla

    • Det finns mycket man kan dela istället för de rasistiska sajterna. Som har ansvarig utgivare, som följer de pressetiska reglerna. Vilket inte ovanstående sajter gör.

      Gilla

  10. Ping: Att försöka prata med rasister | Erikas tankar om saker

      • Är det per definition så att innehållet i det som delas från dessa sajter är dåligt? Kan det verkligen vara så att dessa sajter fullständigt saknar guldkorn?

        Gilla

      • Robert: Ja, de som skriver på de här sajterna har en egen agenda och den är helt olik annan traditionell media. Källkritiken på de här sajterna är obefintlig, jag skulle säga att de saknar guldkorn.

        Gilla

Kommentera

