En väldigt lång långbänk!

Då jag var barn, på -70- och -80-talen, sa min pappa till mig:
– Erika, snart kommer det bli en bro här från Lundåkern över till Bölesholmarna.

Jag har funderat mycket på det här och undrat när ”snart” kommer bli. Idag läste jag på vk.se att det nu är dags! Eller ja, byggstart 2016.

Skärmdump VK om bronSkärmdump från vk.se

Tydligen har det här diskuterats längre än de 40 år jag trott det handlat om. 200 år, närmare bestämt. VK skriver:

Frågan om att bygga en ny bro över Umeälven i höjd med Lundåkern har diskuterats under mycket lång tid. Redan 1815 fanns det förslag på en broförbindelse där Umeälven är som smalast. Kostnaden beräknades till 10 000 riksdaler riksgäld. På den tiden räknades röststyrkan i mantal och efter sammanräkningen stod det klart att förslaget fick nej med en skillnad på 10 mantal.

Nu har alltså ”snart” kommit. Snart kan de båda frilufts- och promenadstråken Strandpromenaden och Bölesholmarna äntligen knytas samman. Jag utbrister ÄNTLIGEN!

 BölesholmarnaVy från Lundåkern mot Bölesholmarna

(Det här är mitt inlägg #74 på den 72:a dagen i bloggutmaningen #blogg100)

One thought on “En väldigt lång långbänk!

  1. Ping: Söndagsåterblick | Erikas tankar om saker

Kommentera

