Prata psykisk ohälsa i 5 minuter!

Den 5 maj startar ett samtal om psykisk ohälsa. Om jag förstått det rätt är det Hjärnkoll som står bakom #5min5maj där de uppmanar oss att under fem minuter prata om hur vi mår, vad vi gör för att må bättre, varför vi ibland inte mår så bra. På sin hemsida skriver de:

Det är fortfarande skrämmande med psykisk ohälsa, trots att tre av fyra har erfarenhet av det. Många blir diskriminerade i skolan, arbetslivet, vården och i umgänget med andra människor.  Du kan göra skillnad.

Tre av fyra, 75% av oss, har alltså erfarenhet av psykisk ohälsa, ändå är ämnet tabubelagt. Jag har varit sjuk i utmattningsdepression, hade en lång sjukskrivning och fick hjälp via Stresskliniken, något som var väldigt bra för mig. Jag blev frisk, men jag har fått men för livet. Jag orkar inte alls lika mycket som förut, jag har mina perioder med dippar, mitt minne är påverkat och jag har svårt med koncentrationen. Det här måste jag lära mig att leva med och förhålla mig till, men det är inte lätt.

5min5maj#5min5maj

På tisdag är det den 5 maj. Då ska vi prata om de här sakerna – på jobbet, i sociala medier, med våra vänner och familjer. Tagga dina inlägg i sociala medier med #5min5maj. Kan vi hjälpas åt att få psykisk ohälsa att bli mindre tabubelagt, tro?

Fundera över:

  • Vilka 5 tips har du för att må bra?
  • Vilka 5 favoritlåtar om psykisk hälsa eller ohälsa du vill tipsa om?
  • Vilka 5 utmaningar du vill skicka till politiker och beslutsfattare?
  • Vilka 5 favoritfilmer om psykisk ohälsa vill du att andra ska se?
  • Vilka 5 platser förknippar du mest med psykisk hälsa eller ohälsa?
  • Vilka 5 myter och fördomar vill du ta död på?
  • Vilka 5 positiva artiklar vill du se i kvällspressen?
  • Vilka 5 tips har du för att starta samtal på jobbet, i skolan, på bussen, vid bardisken?

Läs också:

(Det här är mitt inlägg #66 på den 64:e dagen i bloggutmaningen #blogg100)

 

4 thoughts on “Prata psykisk ohälsa i 5 minuter!

  1. Ping: Samtalet om det osynliga brutna – BLOGG №3

  2. Ping: Samtalet om det osynliga brutna |

  3. Reblogga detta på Det Onda Goda… och kommenterade:
    Det ska jag göra och inte bara 5 maj utan fler dagar. Lite som jag gjort de senaste månaderna. Prata om hur man kan må, hur man kan må bättre och hur man undviker att drabbas av psykisk ohälsa.
    Vi snuddar vid det då och då, liksom vinglar på kanten även fast vi inte faller i och dränks av det. Viktigt att minnas hur snabbt man faller ner och kan ta sig upp själv.

    5 maj, då snackar vi #5min5maj om psykisk ohälsa. Gör det du med!

    Liked by 1 person

  4. Intressant. Jag har också erfarenhet av utmattningsdepression och bara känslan av att få prata om det gör att man mår bättre. Idag mår jag bra men det var en pärs att ta sig igenom. Ska kolla in kampanjen närmare.

    Liked by 1 person

Kommentera

