Jädra idioter! Ni fick mig att bli arg som ett bi!

Jag skulle precis släcka lampan, klockan var några minuter i midnatt. Då small det till ordentligt alldeles i närheten här. Jag menar att det small riktigt ordentligt! Det kändes i bröstet, faktiskt, och vi har ändå bra fönster och bra väggar där vi bor. När fönstren är stängda hör vi precis ingenting av ljudet utanför. Men nu kändes smällen i bröstet. Tidigare i kväll har några småkillar smällt smällare, nu var klockan midnatt och en helt annan typ av knall.

Sonen klädde på sig direkt och gick iväg för att säga åt dem, ungdomarna som stod en bit bort. Jag gick ut på balkongen för att se och hann just ut då nästa small av. Vi pratar SMÄLLARE här, jag skulle likna det vid mindre fyrverkeri.

Då han hittar dem och ber dem sluta frågar de här ungdomarna ”varför då?”! När han berättade det för mig blev jag, om möjligt, ännu argare!

Tja, vad tror ni när klockan är mitt i natten mitt i veckan och ni står och smäller smällare av typen mindre fyrverkeri i ett område där det är väldigt många hus och det i husen bor väldigt många människor och bland de människorna många barn? Hur dum i huvudet får man bli, på en skala?

Jag funderade på om jag skulle ringa polisen, men sonen hann före. Han sa åt dem, de gick. Tack, min son!

Och när jag nu snabbgooglade undrar jag om grejorna de hade verkligen är tillåtna. Jag läser på DinSäkerhet.se:

Från och med den 15 maj 2014 är fyrverkeripjäser (raketer) med krutvikt över 75 gram förbjudna att sälja till allmänheten utan tillstånd. De är farligare än experterna tidigare har trott.

och på Polisens sida:

Smällare är förbjudna i Sverige. Fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt får inte heller säljas eller användas i Sverige.

Jag har ingen aning om vad det var för krutvikt i de som de smällde. Men inte var det några kinapuffar inte!

Så nu ska jag och min son, som hade funnit ron att somna, försöka hitta tillbaka till den. Jag är arg som ett bi och med ett hjärta som fortfarande klappar hårt och snabbt efter smällarna. TACK SOM FAN!

(Det här var mitt inlägg #61 på 59:e dagen i bloggutmaningen #blogg100, ursäkta tonen i det.)

2 thoughts on “Jädra idioter! Ni fick mig att bli arg som ett bi!

    • Man måste söka tillstånd för fyrverkerier och det är bra. Förstår verkligen er djurägare varje nyår och Valborg! Det vore ju schysst om allt kunde koncentrera sig till just ett klockslag för alla så att pinan för skotträdda blev kortare… Men de här ungdomarna som höll på igår ”hade bara roligt” mitt i natten en tisdag. Jag är fortfarande upprörd.

      Gilla

Kommentera

