High Key? Nej, jag förstår inte.

Som jag skrivit tidigare är jag med i gruppen Fotouppdraget på Facebook och det är väldigt roligt! Som att gå en fotokurs, nästan. Varje – eller numera varannan – vecka ger de oss nya uppdrag, vi tar bilder, lägger upp i gruppen och talar om vilka förutsättningar och inställningar vi haft. Den här veckan ska vi lära oss tekniken High Key. Och jag fattar ingenting. Jag googlar, läser, men förstår inte hur jag ska göra. Det här inlägget tyckte jag igår var bra, idag är jag tillbaka på att förstå ingenting igen. Men jag vill kunna det och även det motsatta Low Key – jag gillar sådana bilder.

Kan någon ge mig bra tips på hur jag ska tänka? Kan jag ta sådana bilder utomhus, eller måste jag liksom försöka rigga en fotostudio hemma? Jag har en Nikon D3100, en rätt okej kamera, men inte med alla möjliga sorters finesser.

(Det här är inlägg 45/100 i bloggutmaningen #blogg100)

2 thoughts on “High Key? Nej, jag förstår inte.

  1. High Key verkar vara en modetrend just nu bland hippa fotografer. Enklast kan det väl beskrivas som överexponerade bilder så att de blir väldigt ljusa, näst intill utfrätta. Skruva upp exponeringskompensationen några hack på plussidan så blir det High Key. Nu blir jag inspirerad. Jag tror jag ska prova att göra några egna High Keybilder.

    Gilla

    • De bilder jag ser i gruppen är precis så, utfrätta. Men de bilder jag hittar då jag googlar är inte det. Tror att det är riktigt svårt att få till snyggt utan studioljus, om jag ska vara ärlig. Måste nog låna jobbets kamera, objektiv och blixt ett par veckor! 🙂

      Gilla

Kommentera

