Spotmätning och överexponering

Det här med att fotografera är verkligen inte lätt! Jag har en förmåga att se bilden, men sedan är det det här med att få inställningarna rätt som jag tycker är svårt. Som jag skrivit tidigare är jag med i gruppen Fotouppdraget på Facebook och den är verkligen som en minikurs i fotograferande. Folk tar bilder, skriver vilka inställningar och förutsättningar de haft och även om de har redigerat bilden eller inte. Jag har nu lärt mig om spotmätning, något jag tror att jag alltid har hållit på med, men är inte säker. Eller med spotmätningen har jag tidigare ställt in skärpan, men inte ljuset. Idag ville jag kolla skillnaden på ljuset genom att flytta spotpunkterna och inser att när kameran säger att nu är ljuset bra så är det inte alltid det. (ISO 200, objektiv 46 mm, f 5,3, 1/200)

För mörk bild på fredskalla

Den här blev alldeles för grå och för mörk. Inte alls särskilt rolig. Men kamerans inställning tyckte den var bra. Så jag överexponerade lite och tog en ny bild som blev bättre. (ISO 200, objektiv 46 mm, f 5,3, 1/80)

Bra ljus på samma fredskallaJag får jobba vidare med min kamera, läsa manualen, lära mig från gruppen, googla på termer jag inte förstår. En dag ska jag bli riktigt duktig, har jag tänkt mig. Men det är oerhört mycket att tänka på!

(Det här är mitt inlägg 38/100 i bloggutmaningen #blogg100)

Kommentera

