Fjärde veckan i #blogg100 avklarad!

Innan jag hoppade på #blogg100 funderade jag hur jag skulle klara det. Jag har inte bloggat så mycket och inte alls på flera år, men måste säga att än så länge känns det bara bra!

Den här veckan har mest handlat om Erik Sundqvist och hans kamp mot Umeå kommun, som kräver ett skadestånd på närmare en halv miljon kronor. Diskussionen har gått het i sociala medier i veckan och jag vill klargöra min ståndpunkt i den här frågan: Han har begått ett brott, han har erkänt det, han har tagit sitt straff. Det är helt i sin ordning. Vad jag motsätter mig är Umeå kommuns hanterande av det här fallet och att de kräver honom på skadestånd, utöver det straff han fått. De vill ha ersättning för sitt arbete, ett arbete som de faktiskt varit tvungna att göra oavsett om Erik hackat sig in eller inte. De visste bara inte om det innan… Men ska då en 17-åring behöva stå för det? Nej, det ska han inte.

Här är några av inläggen från i veckan

I morgon kickar den femte veckan i #blogg100 igång och jag ser fram emot den! 🙂

(Det här är inlägg 30/100 i bloggutmaningen #blogg100)

Kommentera

