#FriaErik – en story, en sajt, en kampanj

Ursäkta att jag tjatar om historien där Umeå kommun kräver ett skadestånd på en halv miljon kronor av 17-årige Erik Sundqvist. Men det händer saker hela tiden som är intressanta att berätta om. Jag antar att den här texten kommer att uppdateras under dagen, då jag har möjlighet.

#FriaErik – nu en sajt och hashtag

Under natten har sajten friaerik.se lanserars och där kommer allt eftersom mer information att läggas upp. Gruppen på Facebook (Umeå kommuns IT-avdelning vs Erik Sundqvist, 17 år), som nu har fler än 1400 medlemmar, har ett stort engagemang i frågan. En nyhet jag läste där nu på morgonen var att polisen som förhört, den då 16-årige, Erik frågat vad han skulle ha röstat på om han hade fått! Så nu är även polisen JO-anmäld.

Om jag hade varit verksam journalist idag hade jag gått med i gruppen, här släpps nyheter hela tiden. Och personer som är nyfikna och vill engagera sig – det här en bra grupp att vara med i. Där samsas tunga namn i IT-branschen med oss andra. Gemensamt är att vi vill göra något för att hjälpa 17-åringen.

Skriver du något om det här fallet i sociala medier – använd då gärna #friaerik som hashtag. Dela gärna mina inlägg i den här affären vidare! Och som sagt – stay tuned. Det kommer att komma mer!

EDIT

Umeå kommun kommer tydligen också inom kort att få en DO-anmälan på sig. Den har inte än inkommit till DO, då anmälningar dit måste ske per papperspost, så just det här har jag inte verifierat än.

Mårten Schultz, professor i civilrätt och lärare vid Stockholms universitet, har nu också intresserat sig för den här frågan! Det ska bli spännande att se vad han kan komma fram till. Mårten Schultz har skrivit en krönika idag på SvD där det bland annat står att läsa:

Har beloppet juridisk täckning? Jag kan inte ge något säkert svar på frågan utan att ha tagit del av all bevisning men jag kan säga så här mycket: Notan framstår som saltad.

Läs gärna hela inlägget där han på ett väldigt obejktivt och juridiskt sätt går igenom vad han kan se.

I eftermiddags var jag, som alltid på torsdagar efter kl 17, med i P4 Västerbottens nyhetspanel för att prata om nyhetsveckan som varit. Idag pratade vi om deras granskning om våldsamma män som inte får hjälp (mycket bra granskning!) och om det här fallet med Erik och Umeå kommun. Lyssna på oss här! Vi börjar med deras granskning om män som är våldsamma och inte får den hjälp de behöver. Om Erik och Umeå kommun kan du lyssna på här. Själv tycker jag att vi behandlade ämnena riktigt bra!

(Det här är inlägg 27/100 i bloggutmaningen #blogg100)

Tidigare inlägg av mig om det här

3 thoughts on “#FriaErik – en story, en sajt, en kampanj

  1. Ping: Hjälp till i kampanjen #FriaErik! | Erikas tankar om saker

  2. Ping: Fjärde veckan i #blogg100 avklarad! | Erikas tankar om saker

  3. Ping: #FriaErik – en story, en sajt, en kampanj | Urbansundstrom's Weblog

Kommentera

