Soffa vs träning

Jag har i större delen av mitt liv inte tränat alls. Jag har inte haft något som helst intresse av det, jag har inte ansett mig haft tid för det. Livet har rullat på, jag har också levt länge som ensamstående förälder till två barn – tiden har inte funnits. Inte orken heller.

TräningskläderSå drabbades jag av en utmattningsdepression och fick tillslut komma till Stresskliniken. Där hade jag en sjukgymnast som peppade igång mig såpass att jag direkt från första mötet med henne gick och köpte ett månadskort vid en anläggning och schyssta träningskläder.

Nu gällde det att ta makten över mig själv, vilket jag också gjorde. Jag satte pling i telefonen när passen släpptes där jag skrev med versaler: ”BOKA PASS!” och en timme innan passet började skrek min telefon åt mig: ”BYT OM OCH GÅ OCH TRÄNA!”. Efter några veckor behövde jag inte påminna mig själv, det hade blivit en vana som jag trivdes med. Jag fick också vara med i ett forskningsprojekt som handlade om minnet hos personer med utmattningssydrom och den gruppen jag tillhörde skulle köra tre pass spinning/vecka i 12 veckor. Min kondis ökade från obefintlig till drygt normal på den tiden.

Jag har under en tvåårsperiod tränat både spinning och body pump regelbundet. Jag har märkt att hela jag mår så oerhört mycket bättre då jag håller igång och tar ut mig rejält. Både fysiskt och psykiskt mår jag bättre än då jag inte tränar. Så vad håller jag på med nu? Varför känns plötsligt soffan så himla bra numera? Varför tar jag mig inte bara i kragen och går iväg? Jag vet ju att det är bra för mig!

IKSU-kortIKSU-kortet har inte använts på snart tre månader. Jag har flyttat och har lite längre till IKSU numera, men det skulle inte vara omöjligt att ge mig den här tiden. Det skulle visserligen underlätta om de hade en anläggning mitt i stan, men det har de inte. Jag funderade ett tag på om jag skulle byta anläggning, men såg att passen jag vill gå på det stället låg på tider som inte skulle funka heller och deras kort är något dyrare. Men det är ju också dyrt att betala för något jag inte utnyttjar.

Måste kanske ta och se till att telefonen skriker åt mig igen. Eller så kanske jag måste boka med en kompis för att det ska bli lättare. Jag blir bara så arg på mig själv.

(Det här är inlägg 13/100 i bloggutmaniningen #blogg100)

 

 

 

7 thoughts on “Soffa vs träning

  1. Ping: En vecka med träning | Erikas tankar om saker

  2. Tack för ett mycket intressant inlägg!
    Känner mycket igen mig av det du beskriver.
    Jag och bror valde en annan väg att gå för att komma igång och det var med hjälp av aktivitetsarmband. Nu kan vi promenera och även lära känna oss ännu mera.
    Tack för att du deltar i Blogg100 och ha det gott!

    Gilla

  3. Mål. Skaffa dig ett mål med träningen, det kan finnas chans att det underlättar för jag tror personligen att det är där som många slutar träna. De har inget uppsatt mål att kunna referera till, längta till, träna för. Det behöver inte vara en marathon eller att tappa ett ton i vikt utan det finns enklare saker. Bara man sätter ett nåbart mål. Lycka till!

    Liked by 1 person

    • Jo, mål har jag ju. Jag vet att jag mår så mycket bättre på alla sätt när jag tränar och att jag inte gör det då jag inte gör det. Det är ett bra mål. Men just nu så… Ja, jag måste ta tag i det här, ställa mer krav på att mina ungdomar att de lagar middag några gånger per vecka. Typ ungefär. Tack för lycka till! 🙂

      Liked by 1 person

    • Nej, Öst på stan finns IKSU. Inte mitt i centrum. Ibland räknas metrarna när barnen (ungdomarna) ska ha mat och tid med buss hem osv osv osv. Det finns för många ursäkter känner jag….

      Gilla

Kommentera

