Tankar om bokrean

Böcker i bokhylla

Förr var bokrean något stort. Bokhandlarna öppnade tidigt på första dagens morgon och folk hade köat på natten för att vara först och verkligen kunna ta del av utbudet innan det sinade. För bara något år sedan var bokrean också något som det i mitt Facebookflöde verkligen pratades om – både inför och under de första dagarna av rean.

Men inte i år, har jag kommit att tänka på. Jag har inte läst eller sett något om rean i år, jag tycker ändå att jag är en person som håller mig uppdaterad i nyhetsflödet. Så jag googlade för att se om det skrivits något om den nyligt och hittade en del artiklar som bekräftar min misstanke, intresset har minskat men är ändå betydelsefull för handeln och förlagen. Rean har också blivit ändrad från förlagens sida. Förr var tanken att förlagen skulle sälja ut sina lager med äldre titlar – idag trycker man tydligen upp nya böcker och säljer till lägre pris. Förr kunde man inte tänka sig att sälja böcker som inte funnits ute så länge, men så läste jag att så tänker man tydligen inte längre. Jag hittade en text från Helsingborgs Dagblad där det står såhär:

”Intressant att notera är också det i snabb takt krympande avståndet mellan originalutgivning och realisation. Majgull Axelssons ”Jag heter inte Miriam” kom ut för mindre än ett år sedan, Paolo Coelhos senaste roman, ”Otrohet”, för ett halvår sedan och Lars Keplers ”Stalker” för tre månader sedan. Det var också bara tre månader sedan Kristina Sandberg fick Augustpriset för ”Liv till varje pris”. Nu reas de alla ut.”

Idag är det enkelt att köpa böcker på nätet, jag själv är en flitig Adlibriskund och tycker att det är behändigt. Samtidigt tvingas bokhandlare att stänga igen. Vad har du för tankar om bokrean?

(Det här är inlägg 12/100 i bloggutmaningen #blogg100)

One thought on “Tankar om bokrean

  1. Jag är en bokmal, av födsel och ohejdad vana. Har dock aldrig stått i någon kö, eller kastat mig över några speciella böcker. I år hade jag möjligheten (råd) att köpa tre, för mig nya kokböcker, efter att ha spanat någon vecka. Vill ju inte köpa grisen i säcken 🙂
    Älskar bokhandlar och skulle sakna dem om de inte kan leva vidare. Köper sällan böcker på nätet, men gjorde mycket förr då jag bodde ”lite mindre centralt”, dvs på bonnvischan 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

