Om vänskap

Det här med vänner, relationer med andra, är inte alltid så lätt. Och ibland är det verkligen väldigt lätt. Jag har under de sista kanske 8-10 åren fattat vad det betyder att ha vänner som jag har en historia med. En som känt mig under lång tid. Efter min skilsmässa sökte jag efter nya vänner, men det var svårt att få till bra vänskap, tyckte jag. Så en dag träffade jag på en person som jag lärde känna under slutet av 80-talet och som jag inte träffat på en väldig massa år. När vi satt på min balkong och drack kaffe kände jag att personer med ens historia spelar roll. De vet saker som ingen annan vet och det är viktigt.

Jag har en bästis och hon har funnits sedan skolåren. Vi gick i 3:an eller i 4:an då vi hittade vänskapen och den håller fortfarande. Visst har vi i perioder inte alls haft kontakt, men vi har båda vetat att om något händer så är jag den hon ringer till och hon den jag ringer till. Och vi kan finnas för varandra. Det underliga är att vi är så totalt olika varandra! När vi var barn fick jag sparka igång henne för att det skulle hända något och hon fick hålla i mig för att jag inte skulle springa iväg för mycket. Vi tänker olika, vi gillar olika musik. Vi fungerar olika, men vi fungerar väldigt bra tillsammans. Vi har varit med i varandras liv i ungefär 35 år och det är så fantastiskt skönt.

Tulpaner

(Det här är inlägg 1/100 i bloggutmaningen #blogg100)

Kommentera

